نتیجه یک نظرسنجی: ضرر سیگار الکترونیکی کمتر از سیگار نیست

در بریتانیا نظارت شدیدی بر کیفیت و ایمنی سیگارهای الکترونیکی وجود دارد

۳۶ درصد بریتانیایی‌ها از ریسک‌ محصولات دخانی الکترونیکی اطلاعی ندارند- Eduardo Munoz Alvarez/Getty Images/AFP

در چند سال گذشته محبوبیت سیگارهای الکترونیکی بیشتر شده است، چرا که سیگاری‌ها این محصولات را برای کمک به ترک سیگار استعمال می‌کنند.

یک نظرسنجی نشان داده است بیش از یک‌سوم سیگاری‌های بریتانیا معتقدند ضرر سیگار الکترونیکی از توتون کشیدنی بیشتر نباشد کمتر نیست، در حالی که شواهد نشان می‌دهد که ریسک سیگار الکترونیکی برای سلامتی به مراتب کمتر است.

بر اساس نظرخواهی انجام شده توسط «بنیاد جهان عاری از دود»، ۳۶ درصد بریتانیایی‌ها از ریسک‌ محصولات دخانی الکترونیکی اطلاعی ندارند.

نظرسنجی وضعیت مصرف دخانیات در سال ۲۰۱۹ از ۵۴۰۰۰ بزرگسال از هفت کشور نظرخواهی کرد و وضعیت استعمال دخانیات و مصرف محصولات دخانی شرکت‌کنندگان و همچنین باورها و برداشت‌های آنان در مورد ضرر و زیان و اعتیادآوری انواع محصولات دخانی را ارزیابی نمود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نظرسنجی به این نتیجه رسید که در سراسر دنیا این برداشت غلط رو به افزایش است که ضرر سیگارهای الکترونیکی برای سلامتی کمتر از سیگارهای کشیدنی نیست.

بر اساس نظرخواهی قبلی بنیاد جهان عاری از دود در سال ۲۰۱۷، به طور میانگین ۵۰ درصد سیگاری‌ها در همه جای دنیا اعتقاد داشتند که ضرر سیگارهای الکترونیکی از توتون و تنباکوی سنتی کمتر است.

اما آخرین نظرخواهی نشان می‌دهد که تعداد سیگاری‌هایی که هنوز این اعتقاد را دارند در آمریکا، بریتانیا، آفریقای جنوبی، و ژاپن روی هم رفته ۵ تا ۱۴ درصد کمتر شده است.

هندوستان تنها کشوری بود که نتایج نظرسنجی آن نشان داد تعداد سیگاری‌هایی که فکر می‌کنند استعمال سیگار الکترونیکی کمتر از توتون کشیدنی برای سلامتی ریسک دارد، افزایش پیدا کرده است.

در این چند سال محبوبیت سیگارهای الکترونیک روز به روز بیشتر شده است، اگرچه بعد از چند مورد فوت در آمریکا، توصیه‌هایی که در مورد تأثیر این نوع سیگارها بر سلامتی شده، متناقض بوده است.

چند مورد فوتی که در آمریکا رخ داده در اثر یک بیماری ریوی نادر به نام «ایوالی» بوده است. معلوم شده کسانی که از این بیماری فوت کرده‌اند، مشتقات روغن شاهدانه مصرف می‌کرده‌اند.

دکتر درک یاک، رئیس بنیاد جهان عاری از دود، افزایش تعداد کسانی که معتقدند ضرر سیگارهای الکترونیکی با سیگارهای عادی یکی است را به گردن اخبار نادرست رسانه‌ها انداخت.

دکتر یاک می‌افزاید: «با وجود شواهد روزافزونی که نشان می‌دهد محصولات نیکوتینیِ جایگزین مثل سیگارهای الکترونیکی، ریسک به مراتب کمتری از محصولات کشیدنی توتونی دارند، برداشت عموم مردم درست برعکس است.»

«اخبار سطحی و احساسی رسانه‌ها و تلاش‌های هدفمند آنهایی که مخالف کاهش مضرات تنباکو هستند، حقایق را تحریف می‌کند و نمی‌گذارد یک میلیارد سیگاری جهان برای سلامتی خود تصمیم درست‌تر را بگیرند.»

سازمان سلامت عمومی انگلیس (پی‌اچ‌ای) پیشتر اعلام کرده بود که کالج سلطنتی پزشکان، سازمان تحقیقات سرطان بریتانیا، انجمن پزشکی بریتانیا و آکادمی ملی علوم آمریکا به اتفاق آرا می‌گویند سیگارهای الکترونیکی بدون ریسک نیستند، اما زیانشان کمتر از دود سیگار است.

در بریتانیا نظارت شدیدی بر کیفیت و ایمنی سیگارهای الکترونیکی وجود دارد. دستورالعمل رسمی سرویس سلامت همگانی بریتانیا، عنوان می‌کند که کشیدن سیگار الکترونیکی «به مراتب کمتر از سیگارهای معمولی ضرر دارد» و می‌تواند به سیگاری‌ها در ترک توتون کمک کند.

 

© The Independent

بیشتر از زندگی