رد صلاحیت بوکسوری که می‌خواست گوش حریفش را گاز بگیرد

داور صحنه را ندید و از آن‌ها خواست به مبارزه ادامه دهند

مبارزه یونس بالا (قرمز) و دیوید نیکا (آبی)- UESLEI MARCELINO / POOL / AFP

بوکسور المپیکی به دلیل تلاش برای گاز گرفتن گوش حریف در طول مبارزه، رد صلاحیت شد.

روز سه‌شنبه ۵ مرداد (۲۷ جولای) در جریان سومین روز المپیک توکیو، نزدیک بود یک بوکسور مراکشی خاطره مبارزه معروف مایک تایسون را زنده کرده و گوش حریف خود را گاز بگیرد.

یونس بالا که در امتیاز گیری از حریف نیوزلندی خود عقب‌افتاده بود با دهان باز و دندان‌های آماده گاز گرفتن به سمت گوش راست دیوید نیکا حمله کرد؛ صحنه‌ای که برای همه یادآور گاز معروف مایک تایسون و کندن قسمتی از گوش حریفش ایواندر هالیفیلد در سال ۱۹۹۷ بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیکای ۲۵ ساله موفق شد تا سرش را در آخرین لحظه بدزدد و از آرواره‌‎های حریف سنگین‌وزن خود فاصله بگیرد و سپس به داور شکایت کند.

به نظر می‌رسید داور صحنه را ندیده و بنابراین از آن‌ها خواست به مبارزه ادامه دهند.

بالا باوجودی که در پایان مسابقه شکست‌خورده بود، اما پس از این مبارزه به دلیل «حرکت غیرقابل‌تحمل» رد صلاحیت هم شد و مقامات مسابقه گفتند که او به‌وضوح قصد گاز گرفتن گوش یا صورت حریفش را داشت.

نیکا پس از این مسابقه در مصاحبه‌ای گفت: «خوشبختانه او گارد دندان‌هایش را در دهان داشت و من هم کمی عرق‌آلود بودم... اما بی‌خیال پسر! اینجا المپیک است. خودت را جمع‌وجور کن.»

گارد دندان یک پوشاننده ژلاتینی است که در ورزش‌هایی که ممکن است صورت ورزشکار ضربه ببیند برای محافظت دندان‌ها روی آن‌ها قرار می‌گیرد.

بوکسور مراکشی بعد از مسابقه هدف پیام‌های تنفرآمیز در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

بالا در واکنش به کسانی که به او دشنام می‌دادند در استوری اینستاگرام خود نوشت: «(پیام من) به همه مردمی که از نیوزلند می‌آیند: با تمام احترامی که من برای این کشور قائلم، اما شما احترام خودتان را نگه نمی‌دارید. من به هیچ پیام توهین‌آمیزی از سوی شما پاسخ نخواهم داد و متأسفم چیزهای بزرگی در انتظار من است.»

نیکا نیز از حریف خود دفاع کرد و از هواداران خواست تا «اگر چیز خوبی برای گفتن ندارند، با بالا تماس نگیرند.»

نیکا نوشت: «حرارت مبارزه می‌تواند بهترین و یا بدترین وجه آدم را رو بیاورد. این هم بخشی از ورزش است. من چیزی جز احترام برای حریفم ندارم و می‌توانم استیصالی که او احساس کرده را درک کنم.»

در چند روز گذشته و پس از حذف چندین ورزشکار سطح بالای المپیک و امیدهای مدال طلا، دوباره بحث فشارهای روانی غیرقابل‌تحمل بر ورزشکاران المپیکی و بهداشت روان آن‌ها در محافل ورزشی و پزشکی مطرح شده است.

بیشتر از