حمله احتمالی سپاه به مواضع گروه‌های کرد ایرانی در خاک عراق

سپاه در حال بسیج نیروهای نظامی در منطقه مرزی کردستان است

AFP

تشدید حضور نیروهای سپاه پاسداران ایران در نوار مرز با کردستان عراق، نگرانی‌ها نسبت به احتمال حمله زمینی ایران به برخی از مناطق کردستان عراق را افزایش داده است. البته هدف ایران از اقدام به این‌گونه حملات، تخریب پایگاه‌های احزاب کرد ایرانی در خاک عراق است.

به گفته برخی از منابع نظامی کردها، سپاه پاسداران از مدتی بدین سو در حال بسیج کردن نیروهای نظامی در منطقه مرزی کردستان است و به نظر می‌رسد این آمادگی‌ها برای آغاز حمله زمینی به مواضع کردها در خاک عراق صورت می‌گیرد.

استفاده از تجربه ترکیه

ناظران کرد معتقدند که ایران در تلاش برای استفاده از تجربه ترکیه در برخورد با مخالفان کرد، در اقلیم کردستان عراق است. در سال گذشته ارتش ایران بارها پایگاه‌های نظامی احزاب کرد ایرانی را در قلمرو عراق هدف حملات موشکی و پهپاد قرار داد اما موفق به جلوگیری از فعالیت‌های کردها نشد. اکنون ایران در صدد راه اندازی یک حمله زمینی فراگیر علیه مواضع کردهای ایرانی در خاک عراق است تا اقدام به ایجاد یک منطقه امن در نوار مرز با ایران کند.

در همین حال، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران ایران، در پیوند با ناامنی‌های کردستان گفت که نیروهای سپاه کنترل تمام مرزهای کوهستانی استراتژیک در نوار مرزی با کردستان عراق را در دست دارند.  پس از بازدید از مناطق مرزی، سلامی به رسانه‌های محلی اطمینان داد که مناطق کوهستانی پیرانشهر و سردشت در کنترل نیروهای امنیتی قرار داشته و سپاه پاسدارن توانایی دارد با هر گونه حملات در این مناطق صعب‌العبور مقابله کند.

تشدید بی‌سابقه تنش‌ها

در ماه ژوئیه گذشته نیروهای وابسته به احزاب کرد که دولت ایران آنها را به نام «گروه‌های ضد انقلاب» می‌نامد، سپاه پاسداران را هدف حمله قرار دادند که منجر به کشته شدن دو تن از نیروهای سپاه شد، سپس در یک حمله دیگر، ۳ تن دیگر از نیروهای سپاه توسط کردها کشته شدند. به دنبال حوداث اخیر، مقامات نظامی ایران هشدار دادند که به زودی به حملات کردها، پاسخ قاطعی خواهند داد.

پس از این‌که در پاییز گذشته، نیروهای سپاه پاسداران مواضع کردها را در خاک عراق هدف حمله موشکی قرار دادند، کردها در واکنش به حملات یاد شده، پایگاه‌های سپاه را آماج حمله قرار دادند. در نهم ماه سپتامبر گذشته، ارتش ایران اقدام به پرتاب موشک به مواضع احزاب کردهای ایران در خاک عراق کرد که ده‌ها تن در نتیجه این حمله موشکی جان باختند. این اقدام نظامی از سوی دولت اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی در بغداد مورد نکوهش و محکومیت قرار گرفت. نیرو های ایران به بهانه مقابله با فعالیت‌های مسلح کردها، حملات توپخانه‌های را بر مناطق مختلف مرزی کردستان در خاک عراق ادامه می‌دهد.

جناح‌های مسلح کردهای ایران

عمده‌ترین جریان‌های سیاسی نظامی کردهای ایران که مستقر در مناطق مرزی عراق هستند در سه گروه خلاصه می‌شوند: حزب دموکرات کردستان ایران، حزب آزادی کردستان و حزب کومله.

حزب دموکرات کردستان، میراث بر اصلی جنبش سنتی ملی‌گرایی کردهای ایران به شمار می‌رود که از حدود یک قرن پیش به ‌این‌سو، در تلاش برای آزادی کردها است. این حزب، روابط بسیار نزدیکی با حزب دموکراتیک کردستان عراق دارد. در سال ۱۹۴۶، این حزب اقدام به تأسیس جمهوری کردستان در مهاباد کرد و پس از سرنگونی شاه در سال ۱۹۷۹ به مبارزه مسلحانه علیه رژیم ایران ادامه داد. حزب دموکرات کردستان توانست از فرصت طولانی جنگ ایران و عراق بهره برداری سیاسی نظامی کند.

اما حزب آزادی کردستان گرایش زیادی به افکار و اندیشه‌های عبدالله اوجلان، رهبر حزب کارگران کردستان دارد، بیشتر پایگاه‌های این حزب نیز در نزدیکی ارودگاه‌های حزب کارگران کردستان در منطقه مثلث مرزی می‌باشد. در حالی‌که حزب کومله، از تبار احزاب ناسیونالستی و جریان‌های چپ‌گرا است.

دولت ایران، گروه‌های کرد یاد شده را به‌عنوان تهدیدی علیه ثبات و امنیت ایران می‌داند و سرویس‌های امنیتی و نظامی ایران معتقدند که این گروه‌ها همواره در تلاش برای حمله به نیروهای ارتش ایران هستند. بیشترین حملات کردها علیه نیروهای امنیتی ایران در مناطق مرزی کوهستانی، به ویژه در مثلث مرزی ایران، عراق و ترکیه، انجام می‌شود و پیکارجویان کرد با عبور از رشته کوه قندیل، قره‌داغ و هرمان به حمله علیه نیرو های نظامی ایران می‌پردازند.

ناظران سیاسی باور دارند که دولت ایران با استراتژی دو پهلو با کردها برخورد می‌کند، در حالی‌که نیروهای سپاه پاسداران، گروههای کرد را در مناطق مرزی با عراق هدف حمله قرار می‌دهند اما گفت و گو میان احزاب کرد و مقامات ایران در کشور‌های اروپایی جریان دارد و ایالات متحده نیز از روند این مذاکرات آگاهی دارد. در جریان سه ماه گذشته و در همکاری و حمایت برخی از نهادهای مدنی اروپا، گفت‌وگوهای میان دو جانب در آلمان و نروژ صورت گرفت. نمایندگان گروه‌های مختلف کرد با شماری از دیپلمات‌های پشین ایرانی و مقامات نظامی ایران در این گفت‌و‌گوها حضور داشتند.

عدم اعتماد گروه‌های کرد به تعهدات دولت ایران و طفره روی دولت ایران از اعتراف به گروه‌های کرد، مانع موفقیت مذاکرت می‌شود. برخی از آگاهان امور سیاسی عقیده دارند که هدف ایران از ادامه گفت‌وگوها با گروه‌های کرد، نگه‌داشتن موقت این گروه‌ها در کنار دولت ایران است تا منجر به کاهش فشارهای سیاسی علیه ایران شود.

در پیوند با همین موضوع، برخی از منابع خاطر نشان کردند که دولت ایران به گروه‌های کرد گفته است اگر سلاح‌های خود را به زمین بگذارند و از همکاری با کشورهایی که در مقابل ایران قرار دارند خودداری کنند، به آنها اجازه داده خواهد شد تا به شهرها و روستاهای خود برگردند و فعالیت‌های سیاسی خود را طبق قانون و شرایط ادامه دهند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia