نهمین شب اعتراضات در خوزستان، معترضان می گویند «جهانگیری آمده به ریش ما بخندد»

پس از واکنش‌های منفی به سفر معاون اول رئیس‌جمهوری، فرمانده کل سپاه هم وارد خوزستان شد

در نهمین شب اعتراضات مردمی در خوزستان، شهرهای اهواز، سوسنگرد، حمیدیه، شادگان، ماهشهر و شوش صحنه تجمع و درگیری پراکنده با نیروهای امنیتی بود. همچنان حضور پرشمار نیروهای امنیتی در این شهرها گزارش ده است. در شهر ایذه در سمال خوزستان و شهر الیگودرز در لرستان نیز نیروهای پلیس و سپاه به صورت گسترده در شهر حضور داشته‌اند تا مانع برگزاری هر تجمعی شوند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های مردمی نشان می دهد که بخش‌هایی از ورودی شهر سوسنگرد با بلوک‌های سیمانی (نیوجرسی) بسته شده است و نیروهای امنیتی در کنار این راهبندان‌ها تجمع کرده‌اند.

اینترنت در خوزستان همچنان با اختلال گسترده روبه‌رو است و در سوسنگرد که ناآرام‌ترین شهر در شب نهم اعتراضات بود برق بخش‌های گسترده‌ای از شهر قطع بود. گزارش شده که آب نیز در این شهر قطع شده است. درگیرهای شب گذشته در سوسنگرد با شلیک نیروهای امنیتی به معترضان ادامه داشت.

همزمان، خبرگزاری‌های ایران صبح امروز شنبه، دوم مرداد، گزارش دادند که حسین سلامی، فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد اهواز شده است. بر اساس این گزارش‌ها، دلیل این سفر بررسی مشکلات تنش آبی خوزستان، بازدید از خدمات‌رسانی از شهرها و روستاهای درگیر با تنش آبی و بازدید از روند اجرای طرح‌های آبرسانی سپاه و بسیج در استان خوزستان نیز عنوان شده است.

سپاه پاسداران نقش اصلی و تصمیم‌گیر در برخورد و سرکوب اعتراضات مردمی را برعهده دارد. 

این سفر پس از واکنش منفی مردم خوزستان به سفر دیرهنگام اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری به استان خوزستان صورت می‌گیرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فارس و صداوسیمای جمهوری اسلامی تصاویری از اعتراض شیوخ عرب و مردم معترض به جهانگیری پخش کرده‌اند. در یکی از این ویدیوها یکی از حاضران جمله روز گذشته رهبر جمهوری اسلامی را تکرار می‌کند و خطاب به جهانگیری می‌گوید: «اگر به دستور رهبری عمل کرده بودید وضع ما اینطور نبود، و الان آمده‌اید تا به ریش ما بخندید.»

در روزهای گذشته خبرگزاری‌های وابسته به سپاه و رهبر جمهوری اسلامی تبلیغات گسترده‌ای انجام داده‌اند تا بحران کنونی در خوزستان را صرفا ناشی از عملکرد دولت حسن روحانی اعلام کنند.

در جلسه روز گذشته جهانگیری با شیوخ عرب که در محل سپاه خوزستان برگزار شده است، شیخ موسی کروشاتی گفت که مشکل خوزستان تنها اب و برق نیز و مجموعه‌ای از بیکاری و محرومیت‌های مختلف در این استان موج می‌زند.

در شبکه‌های اجتماعی همچنان واکنش به سخنان روز گذشته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی داغ است. او پس از آنکه نوبت دوم واکسن کرونا را تزریق کرد در سخنان کوتاهی گفت که «موضوع خوزستان» باعث نگرانی او در چند روز گذشته شده است و اگر به توصیه‌های او در رابطه با آب و فضلاب خوزستان توجه می‌شد، اکنون چنین اعتراضاتی در این استان واقع نمی‌شد.

عمده انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی به مسئولیت‌گریزی همیشگی علی خامنه‌ای است که به رغم آنکه در ۴۰ سال گذشته رئیس‌جمهوری و رهبر بوده است خود را مبرا از همه سختی‌هایی می‌داند که به واسطه عملکرد او و کارگزارانش بر مردم تحمیل شده است.

عفو بین‌الملل نیز روز گذشته نسبت به کشتار معترضان هشدار داد و نوشت که این رویدادها مشابه ابان ۹۸ است که نیروهای امنیتی معترضان را کشتند و هیچ مواخذه نشدند. در اعتراضات آبان ۹۸ نیز علی خامنه‌ای پس از دریافت گزارش شورای عالی امنیت ملی به صورت تلویحی از سرکوب مردم دفاع کرد.

روز جمعه میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز از مسئولان جمهوری اسلامی ایران خواست به جای استفاده از قوه قهریه و بازداشت‌های گسترده برای سرکوب اعتراض‌ها، به منظور رسیدگی به مسئله كمبود مزمن آب در استان خوزستان «اقدام فوری» انجام دهند.

میشل باشله با انتشار بیانیه‌ای گفت: «تاثیر بحران ویرانگر آب بر زندگی، بهداشت و رفاه مردم خوزستان باید در مرکز توجه حکومت قرار بگیرد، نه اعتراض‌های  مردمی که به واسطه سال‌ها سهل‌انگاری مستاصل شده‌اند.» وی افزود: «من از کشته و زخمی شدن‌ افراد که در هفته گذشته اتفاق افتاده و همچنین دستگیری‌ها و بازداشت‌های گسترده، بی‌اندازه نگرانم.»

او در ادامه این بیانیه با اشاره به وضعیت کنونی در خوزستان و مشکل بی‌آبی در این منطقه که اعتراض‌های اخیر را سبب شده است، واکنش نیروهای امنیتی حکومت به اعتراض‌های مسالمت‌آمیز و غیرمسلحانه را «نامتناسب» دانسته و گفته است که با وجود اعلام دست‌کم چهار کشته از میان معترضان و به گفته رسانه‌های حکومتی یک کشته از نیروی انتظامی، گزارش‌های تایید نشده از آمار بالاتری حکایت دارند.

صبح امروز نیز علی ربیعی، سخنگوی دولت با انتشار یادداشتی در روزنامه ایران بحران خوزستان و ایران را پیچیده‌تر از مشکل آب و برق دانست و نوشت که ۵ ابربحران در کشور وجود دارد. او در مورد خوزستان نوشت: «خوزستان دارای کلکسیونی از مسائل و چالش‌های تاریخی و مزمن است. از دهه ۷۰ به این سو می‌توان به دفعات اعتراضات مردمی را در این استان مشاهده کرد. وضعیت آب شرب، وضعیت گردوخاک و ریزگردها، وضعیت آب مورد نیاز برای کشاورزی، احساس تبعیض و بی‌عدالتی در کنار گسترش صنایع بالادستی و پایین‌دستی بخصوص نفت و فولاد از جمله مسائلی بوده که پیش از این باعث اعتراضات مردم بوده است.»

او تاکید کرده است که تحریم‌ها، بحران اعتماد اجتماعی به سازوکارهای نظام، خشکسالی و کم‌آبی و کرونا مشکل بزرگ جمهوری اسلامی است و باید برای آن‌ها فکری کرد.