فاجعه سد گتوند: حیات خوزستان، تاوان ندانم‌کاری مسئولان

«زمین‌های مرغوب کشاورزی به دلیل گسترش نمک و تبخیر در حال تبدیل به شوره‌زارند»

تمامی مناطق اطراف گتوند و عقیلی و زمین‌های مرغوب کشاورزی این مناطق به دلیل گسترش نمک و تبخیر در حال شوره‌زار شدن‌اند- عکس از ایرنا

محمدجواد عبداللهی، رئیس بازنشسته دانشکده زمین‌شناسی دانشگاه چمران اهواز، در گفت‌وگو با ماهنامه تجارت فردا می‌گوید که سال‌ها پیش درباره محل احداث سطح گتوند به مسئولان هشدار داده بود اما کسی به هشدارهای او توجهی نکرده است و اکنون شاهد آنیم که زمین‌های کشاورزی به شوره‌زار تبدیل می‌شوند.

آقای عبداللهی در این مصاحبه گفت: «۲۰ سال قبل از آنکه جانمایی سد گتوند در سال ۶۸ انجام شود، آمریکایی‌ها پیشنهاد داده بودند این سد ۲۰ کیلومتر بالاتر از مخزن فعلی احداث شود اما مسئولان جمهوری اسلامی بدون اعتنا به این نظر کارشناسی، تصمیم گرفتند دریاچه سد درست روی گنبد‌های نمکی گچساران جانمایی شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که در سال‌های دهه ۱۳۸۰ بارها به مسئولان هشدار داده است که احداث سد در آن مکان می‌تواند کل استان خوزستان را از نظر شوری به مخاطره بیندازد: «آن زمان دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای این سد هزینه شده بود. در آن زمان من یکی از منتقدان دائمی ساخت این سد بودم که صدایم به گوش کسی نمی‌رسید. با توجه به تجربه علمی‌ام گفتم که این کار با شکست مواجه خواهد شد.» این سد سرانجام در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد افتتاح شد.

آقای عبداللهی می‌گوید: «۱۰ روز بعد از اینکه عملیات آبگیری انجام شد، بخش زیرین سد که معمولا سیستم‌های زیرین و دستگاه‌های حساس و حسگرها کنترل‌اند، پر از نمک شده بودند... قبل از آبگیری بار‌ها هشدار دادیم توربین‌هایی که برای سد خریداری شده‌اند برای آب شیرین‌اند و شما میلیارد‌ها میلیارد برای آبی که شور خواهد شد هزینه کرده‌اید. حالا آن توربین‌ها هم کاربردی برای آب شیرین ندارند و اینک از کار افتاده‌اند.»

به گفته عبداللهی، بعد از آن، مطالعات نشان داد که تمامی مناطق اطراف گتوند و عقیلی و زمین‌های مرغوب کشاورزی این مناطق به دلیل گسترش نمک و تبخیر در حال شوره‌زار شدن‌اند و مردم دارند تمام دارایی خود را از دست می‌دهند و از سد و آب  شور آن هم هیچ استفاده‌ای نمی‌توان کرد.