روحانی: به معاون اول دستور دادم برود خوزستان اگر مشکلی بود با من تماس بگیرد

«یک نااهلی هم این وسط می‌آید از سلاح گرم استفاده می‌کند و عزیزی هم کشته می‌شود»

در حالی که اعتراضات خوزستان به مشکلات دیرینه این استان و تشدید بحران بی‌آبی همچنان ادامه دارد و به دیگر نقاط کشونر نیز گسترش یافته، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری امروز به اعتراضات خوزستان واکنش نشان داد و گفت: « دیروز به معاون اول دستور دادم فردا به خوزستان برود و از نزدیک بررسی کند اگر مشکلی است و درصورت نیاز با من تماس بگیرد.»

این اظهارات در حالی عنوان شده که دست کم هفت شهروند در نتیجه سرکوب خشونت‌بار اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم در شهرهای مختلف خوزستان از سوی نیروهای نظامی و انتظامی جان خود را از دست داده‌اند.

روحانی در واکنش به کشته شدن شهروندان خوزستانی گفت: « یک نااهلی هم این وسط می‌آید از سلاح گرم استفاده می‌کند و عزیزی هم کشته می‌شود.»

او گفت: «از مردم خوب خوزستان چه عرب زبان، چه فارس زبان و لر که کنار هم مردم عزیز ما هستند خواهش می‌کنم اگر مشکلی است از طریق قانونی انجام شود نگذارید دشمنان ما خوشحال شوند و اجازه ندهند دشمنان از حرکتی سو استفاده کنند. امیدواریم به خوبی از این مسئله عبور کنیم و دولت هم با همه توان و قدرت و امکانات در خدمت مردم فهیم خواهد بود.»

با این حال وی از شعارهای معترضان هم انتقاد کرد و گفت: «تعدادی را که شعار ناصحیحی می‌دهند، باید از این مردم جدا کنیم. ممکن است مردم خوزستان معترض باشند که اعتراض و انتقاد در چارچوب قانون مشکلی ندارد. یکی بگوید آب کم است یا فاضلاب مشکل دارد. این اعتراضات حق مردم است. مردمی که در دمای بالای ۵۰ درجه زندگی می‌کنند با مشکل کم آبی این حق طبیعی را دارند که سخن بگویند و حرف بزنند و در چارچوب قانون اعتراض کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روحانی در عین حال با رد تمام انتقادهای مطرح شده، از عملکرد دولت خود در خوزستان و مدیریت منابع آبی این استان دفاع کرد و گفت: «دولت‌های یازدهم و دوازدهم کارهایی برای انتقال آب و احیای زمین‌های کشاورزی منطقه خوزستان انجام داده است. ۲۹۵ هزار هکتار زمین کشاورزی عمدتا در خوزستان و مقداری در ایلام کانال‌کشی و زهکشی شد و ارزش زمین و محصولاتش چند برابر شده است.»

کارشناسان، سیاست‌های حکومتی و از جمله سیاست دو دولت حسن روحانی را از اصلی‌ترین دلایل وضعیت کنونی خوزستان می‌دانند.

با این همه حسن روحانی گفت: «البته خشکسالی و برخی مشکلاتی که از دیرباز در منطقه بود مردم را اذیت می‌کند و آزار می‌دهد. ۵۲ درصد بارندگی کاهش یافت و خشکسالی بی نظیری سراغ ما می‌آید. دمای هوا ۲ و نیم درجه در اواخر خرداد و اوایل تیرماه  گرم‌تر از گذشته بود.»

روحانی افزود: «سدهای ما کم آب بود برخی نیرگاه‌های برقابی نتوانست فعال شود. اما صنعت فعال شد و ۱۰ درصد مصرف برق در صنایع ما بالا رفت این جای خوشحالی است یعنی صنعت توسعه پیدا کرده است. البته ماینرها و رمزارزها کارهایی می‌کردند که خلاف و بدون مجوز بود.»

او بدون دادن جزییات مدعی شد: «مردم در عین حال در مشکلات و فشار هستند و هیئتی به خوزستان برای بررسی مشکلات اعزام شد. کل طرحی که آورده بودند با وجود بار مالی زیاد در دولت تصویب شد و گفتم از هر جا که ممکن است بودجه تخصیص یابد.»