چرا تصاویر ماهواره‌ای با وضوح بالا از حمله به تاسیسات کرج منتشر نشد؟

اورشلیم‌پست این احتمال را مطرح می‌کند که شرکت‌های آمریکایی ارائه‌دهنده تصاویر ماهواره‌ای، ازجمله مکسار، از ارائه این تصاویر منع شده باشند

تصویر ماهواره‌ای اینتل‌لب از برداشته شدن سقف محل حمله دوم تیرماه- تصویر از حساب توییتر @TheIntelLab 

اورشلیم‌پست در بررسی علت منتشر نشدن تصاویر ماهواره‌ای با وضوح بالا از حمله دوم تیرماه به تاسیسات هسته‌ای ایران در حوالی شهر کرج، این احتمال را مطرح می‌کند که شرکت‌های آمریکایی ارائه‌دهنده خدمات تصاویر ماهواره‌ای باهدف پوشاندن میزان خسارت حمله، از ارائه این تصاویر منع شده باشند.

روزنامه اسرائیلی اورشلیم‌پست روز چهارشنبه، ۳۰ تیرماه، در گزارشی اختصاصی، به این اشاره کرده است که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تصاویر ماهواره‌ای، ازجمله مکسار، تیرماه سال گذشته، چند روز پس از انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز، تصاویری با وضوح بالا از محل حادثه ارائه کردند، درحالی‌که اکنون با گذشت حدود یک ماه از حمله به تاسیسات هسته‌ای کرج که به اسرائیل نسبت داده شده است، هنوز هیچ تصویر ماهواره‌ای با وضوح بالا از آن منتشر نکرده‌اند. 

البته در حوزه تصویربرداری ماهواره‌ای همواره مسائل فنی غیرقابل پیش‌بینی‌ بسیاری وجود دارد که ممکن است بر کار تاثیر بگذارد و به همین دلیل، منابع فعال در این حوزه، درمورد علت منتشر نشدن تصاویر با وضوح بالا از تاسیسات هسته‌ای کرج محتاطانه اظهارنظری نکرده‌اند، اما بنابر این گزارش، منتشر نشدن تصاویر با وضوح بالا تا این مدت طولانی پس از حمله، بسیار غیرمعمول است. 

اورشلیم‌پست با شرکت مکسار در این زمینه تماس گرفته، اما هیچ پاسخی درمورد علت مساله دریافت نکرده است.

به گزارش این رسانه اسرائیلی، یکی از دلایل ممکن برای این‌که شرکت‌های آمریکایی این تصاویر را منتشر نکرده‌اند، می‌تواند این باشد که مشتری اصلی این شرکت‌ها «دولت ایالات متحده» است که حتی ممکن است درمواردی به‌طور غیررسمی برای نظارت بر تصاویر تهیه‌شده درخواست‌های مشخصی مطرح کند. 

در گزارش اورشلیم‌پست به این نکته اشاره شده که این نتیجه‌گیری بسیار برپایه حدس و گمان است، اما شاید دولت آمریکا قصد داشته باشد که در «حفظ پوشش صدمه خفیف به برنامه هسته‌ای ایران» به جمهوری اسلامی کمک کند. 

ایالات متحده آمریکا درحال مذاکره غیرمستقیم با جمهوری اسلامی برای بازگشت به توافق برجام است و بنابر این گزارش، یکی از موارد ضروری برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، حفظ ظاهر رژیم جمهوری اسلامی است و «اگر آیت‌الله‌ها بخواهند این توافق حاصل‌شده را نه از روی ناگزیری که از موضع قدرت به عموم مردم خود بفروشند، ممکن است لازم باشد میزان آسیب‌دیدگی تاسیسات هسته‌ای کرج را بپوشانند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الیته میزان صدمه واقعی واردشده به برنامه هسته‌ای ایران در اثر حمله دوم تیرماه به تاسیسات هسته‌ای کرج، همچنان مورد بحث است، اما بنابر این گزارش، مقایسه رفتار جمهوری اسلامی ایران در این مورد و موارد مشابه و همچنین گزارش‌های منابع معتبر ما را به‌سمت این نتیجه‌گیری می‌برد که این حمله خسارت عمده‌ای برجای گذاشته است. 

در روز دوم تیرماه، ایران سعی کرد که حمله را بی‌اهمیت جلوه دهد و تقریبا تا یک روز، مدعی بود که آن یک «حمله ناموفق» بوده است، اما رسانه‌های اسرائیلی ازجمله اورشلیم‌پست، همان شب از قول منابع آگاه، از خسارت گسترده ناشی از حمله به آن تاسیسات خبر دادند و رسانه‌های دیگر، ازجمله نیویورک‌تایمز نیز بعدتر به جزئیاتی درمورد حمله پرداختند. 

دیوید آلبرایت، رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌المللی روز ۲۷ ژوئن (ششم تیرماه) به اورشلیم‌پست گفته بود که تصاویر ماهواره‌ای با وضوح پایین، از تخریب در گوشه یکی از ساختمان‌های کرج حکایت دارد، اما چند ساعت بعد اعلام کرد که از تصاویر نمی‌توان نتیجه‌گیری قطعی کرد. دو روز بعد، او اعلام کرد که براساس تعداد بیشتری از تصاویر با وضوح پایین به نظر می‌رسد به انتهای غربی ساختمانی که در آن بخشی از سانتریفیوژهای پیشرفته ساخته می‌شد، خسارت وارد شده است. 

آلبرایت در اواسط ماه ژوئیه از بازسازی سقف ساختمان آسیب‌دیده خبر داد. او از اینکه هیچ تصویر ماهواره‌ای آمریکایی با وضوح بالا تا آن زمان منتشر نشده بود، ابراز تاسف کرد، چون به گفته او، در آن صورت در زمانی که سقف برفراز آن نبود، می‌توانستیم آسیب‌دیدگی‌های داخل ساختمان را بررسی کنیم.  

ایران در تاریخ ۶ ژوئیه (۱۵ تیرماه) مدعی شد که تنها سقف ساختمان در اثر حمله به تاسیسات کرج آسیب دیده است و درمورد این حمله نیز مانند حمله نطنز، از حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای ارزیابی خسارت پس از حمله جلوگیری کرد.

اورشلیم‌پست تغییر روایت جمهوری اسلامی درمورد حمله را نتیجه گزارش‌ها و انتشار تصاویر ماهواره‌ای اینتل‌لب از محل حادثه می‌داند و می‌نویسد: «روایت تهران درمورد آسیب محدود به سقف چندان باورکردنی نیست، زیرا بعد از دروغ اولیه آن‌ها مطرح شد، مبنی‌بر این‌که هیچ‌گونه خسارتی وارد نشده است.»  

در تصاویر ماهواره‌ای با کیفیت پایین اینتل‌لب که پس از حمله از محل حادثه تهیه شده است، نقطه سیاهی در سقف یکی از ساختمان‌ها دیده می‌شود که در تصاویر مربوط به پیش از آن تاریخ وجود ندارد و تصویر اول ژوئیه نشان می‌دهد که سقف آن ساختمان به‌عنوان بخشی از عملیات پاکسازی، برداشته شده است.  

با وجود همه این‌ها هنوز نمی‌توان به نتیجه‌گیری روشنی در این زمینه دست پیدا کرد، اما به نوشته اورشلیم‌پست، «احتمال زیادی وجود دارد که مهاجم کرج خسارت سنگینی وارد کرده باشد و ایران و احتمالاً شرکت‌های تصویربرداری [ماهواره‌ای] ایالات متحده می‌خواهند آن را کوچک نشان دهند.»