ابتلا به کرونا پس از دریافت واکسن برکت

اثربخشی واکسن برکت بین ۸۵ تا ۹۵ درصد اعلام شده بود

دنیای اقتصاد

سرانجام پس از ماه‌ها خبرهای ضد و نقیض، از روزهای گذشته تزریق واکسن برکت آغاز شد و بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۷۰۰ هزار دوز واکسن برکت در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته است که بیش از ۲۰۰ هزار دوز آن به مردم تزریق شده است. این در حالی است که به گفته محمدرضا صالحی، ناظر کارازمایی بالینی واکسن برکت، هنوز مرحله سوم کارازمایی به پایان نرسیده و آن‌ها حدود ۱۵ مرداد می‌توانند واکسن را تحویل دهند. او همچنین از ابتلای ۱۲ نفر به ویروس کرونا پس از دریافت هر دو دوز واکسن برکت خبر داد. پیش‌تر اعلام شده بود که اثربخشی واکسن برکت بین ۸۵ تا ۹۵ درصد است.

از افرادی که تاکنون هر دو دوز واکسن برکت را دریافت کرده‌اند، آمار مشخصی در دست نیست اما کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، روز یکشنبه (۲۷تیر) به ایرنا گفت که تاکنون ۲۰۵ هزار و ۷۵۵ هزار نفر در ایران واکسن برکت تزریق کرده‌اند. بنابراین احتمال می‌رود تعداد افرادی که هر دو دوز واکسن برکت را دریافت کرده‌اند رقمی به مراتب کمتر از ۲۰۰ هزار نفر باشد. با این‌ همه بر اساس اعلام محمدرضا صالحی، ۱۲ نفر از افرادی که هر دو دوز واکسن برکت را تزریق کرده‌اند، به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. او البته این را هم اضافه کرد که بیماری این افراد خفیف بوده است.

مدیر کارازمایی بالینی واکسن برکت بر این باور است که باید فضا را برای مجریان بالینی آماده کرد تا «بدون نگرانی از اینکه رسانه‌‌ها چه برخوردی می‌کنند»، موارد را گزارش دهند.

ابتلای افراد پس از دریافت هر دو دوز واکسن برکت، آن هم در مقایسه با آمار افراد واکسینه شده، مسئله‌ای است که تردیدها درباره این واکسن را افزایش می‌دهد ولی محمدرضا صالحی از تاثیر مثبت واکسن برکت در آزمایشگاه بر سویه دلتای ویروس کرونا خبر داده است.

درباره اثربخشی واکسن برکت پیش‌تر نیز نظرهای متفاوتی اعلام شده بود. مینو محرز یکی از متخصصانی که در ساخت این واکسن مشارکت و بر تولید آن نظارت دارد، اوایل خرداد (۱۴۰۰) مدعی شد که واکسن برکت تا ۹۵ درصد ایمنی ایجاد می‌کند اما چند روز بعد، محمدرضا صالحی، از ایمنی ۸۵ درصدی واکسن برکت خبر داد و در واکنش به صحبت‌های مینو محرز گفت: «برای اعلام شاخص ایمنی معیارهای مختلفی داریم؛ موضوعی که استاد محرز فرمودند با شاخصی که من گفتم متفاوت است و من کمترین میزان ایمنی واکسن را بر اساس شاخص دیگری عنوان کردم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارنظرهای متفاوت درباره واکسن برکت فقط به درصد ایمنی‌بخشی آن خلاصه نمی‌شود. مینو محرز و صالحی درباره تاثیر واکسن برکت بر سویه دلتای ویروس کرونا نیز نظرهای متفاوتی دارند؛ در حالی‌ که مینو محرز روز ۱۴ تیر اظهار داشت که به دلیل «وحشی بودن سویه دلتا» تاثیر واکسن برکت بر آن هنوز آزمایش نشده است، محمدرضا صالحی گفت که به زودی نتایج آزمایش‌های تاثیر واکسن برکت بر گونه‌های جهش‌یافته از جمله سویه دلتا منتشر می‌شود.

واکسن برکت که از زمان تولید تاکنون با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است، در «ستاد اجرایی فرمان امام» ساخته شده که نهادی زیرمجموعه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است و با استفاده از منابع قدرت، ثروت و رانت فعالیت‌های اقتصادی زیادی دارد. سازندگان این واکسن مدعی شده‌اند که به زودی یکی از صادرکنندگان واکسن در جهان خواهند شد.