رافائل گروسی: وقفه در مذاکرات ما را در موقعیت «ناخوشایندی» قرار داده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ترجیج می‌دهد به جای منتظر ماندن، مذاکره کند

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- Andre Borges/ AFP

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرگزاری فرانسه گفت که وقفه در مذاکرات احیای برجام این نهاد بین‌المللی را در وضعیت «ناخوشایندی» قرار داده است.

مقامات در تهران و واشینگتن می‌گویند مذاکرات احیای برجام تا روی کار آمدن دولت جدید در ایران که نیمه مردادماه خواهد بود، از سرگرفته نمی‌شود. برخی نیز اواخر شهریورماه را به عنوان تاریخ از سرگیری مذاکرات عنوان می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروسی که به برزیل سفر کرده به این خبرگزاری فرانسوی گفت: «هنوز پرسش‌های زیادی باقی‌مانده که می‌کوشیم با ایران آنها را روشن کنیم. ما باید صبر کنیم تا دولت جدید و تیم جدید مذاکره‌کننده بر سر کار بیایند.» یکی از این پرسش‌ها درباره منشاء رد اورانیوم در سایت‌هایی است که پیش‌تر وجود آنها به آژانس اطلاع داده نشده بود.

گروسی این نکته را خاطرنشان کرد که ازسرگیری مذاکرات پس از تشکیل دولت ابراهیم رئیسی «ما را در موقعیت ناخوشایندی» قرار داده است.

او در ادامه گفت که ترجیح می‌دهد به جای منتظر ماندن، مذاکره کند.

ایران، طرف‌های باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه،‌ آلمان) و آمریکا پس از روی کار آمدن دولت بایدن شش دور مذاکره برای احیای برجام برگزار کردند.

برخی نشانه‌ها حاکی از توافق‌های نسبی به دست آمده است که بازتاب آن در اجرای معافیت از تحریم تجارت نفتی با ایران در کره جنوبی و ژاپن مشهود است. همچنین نام برخی مقامات جمهوری اسلامی از فهرست تحریم‌ها خارج شده و مقامات تهران می‌گویند بر سر حذف تحریم‌های مربوط به دفتر علی خامنه‌ای توافق شده است.

با این حال برخی ناظران به این نکته اشاره می‌کنند که هنوز همه اختلافات حل نشده است.

این در حالی است که ادامه همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به نوعی به گروگان احیای برجام تبدیل شده است. چرا که مقامات تهران ادامه همکاری‌ها با آژانس و حفظ نظارت‌های کلیدی را به لغو تحریم‌ها گره زده‌اند. هدفی که تحقق آن تنها از طریق توافق ایران و آمریکا و احیای برجام ممکن است.

ایران تا کنون از بسیاری از تعهدات هسته‌ای خود در برجام از جمله محدودیت سطح غنی‌سازی خارج شده و اکنون اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد تولید می‌کند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور فعلی و برخی مقامات دیگر نیز تهدید غنی‌سازی ۹۰ درصدی را مطرح کرده‌اند.

با این حال ابراهیم رئیسی که حدود دو هفته دیگر کار خود را شروع می‌کند تا کنون درباره برجام و مذاکرات هسته‌ای خلاف نظر رهبر جمهوری اسلامی یا دولت کنونی صحبت نکرده است. او نیز از لزوم لغو تحریم‌ها سخن می‌گوید که خواسته علی خامنه‌ای است.