راه حل وزیر کشور برای مهار کرونا: سه روز تعطیل اضافه پایتخت

مجموع بیماران بستری مبتلا به کرونا در تهران به رقم بی‌سابقه ۷۶۴۰ نفر رسید

همزمان با گزارش‌ها از سرعت بسیار بالای انتشار کرونا در خیز پنجم این بیماری در سراسر ایران و تهران، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، از درخواست دو یا سه روز تعطیلی اضافه برای تهران و کرج خبر داد.  

رحمانی فضلی روز یکشنبه، ۲۷ تیرماه، گفت با توجه به تعطیلی سه روز آخر این هفته، به ستاد ملی کرونا پیشنهاد شده است تا مجوز بدهند و «با تعطیلی دو یا سه روزه موافقت کنند که به تعطیلات این هفته اضافه شود تا برای تهران و کرج این تعطیلات را داشته باشیم».

او دلیل این پیشنهاد را شرایط ویژه این دو شهر و میزان تردد زیادی دانست که به این شهرها و از آن‌ها وجود دارد و اظهار امیدواری کرد که این تعطیلی درصورت تصویب، «کمکی به روند کنترل بیماری» داشته باشد.

وزیر کشور همچنین از کاهش میانگین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور از ۷۷ درصد به حدود ۵۰ درصد خبر داد و این موضوع را نگران‌کننده دانست. او همچنین با اشاره به ممنوعیت سفر در همه شهرهای قرمز، اعلام کرد که در این مقطع، نظارت‌ها سخت‌گیرانه‌تر خواهد بود. 

به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در حال حاضر سویه دلتای ویروس کرونا تقریبا همه استان‌های کشور را درگیر کرده است و درحال حاضر  ١۶٩ شهر قرمز، ١۶۶ شهر نارنجی و ١١۴ شهر زرد داریم.

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹، روز یکشنبه با اشاره به غالب شدن سویه دلتای ویروس کرونا در ایران و سرایت‌پذیری بالای آن نسبت‌به سویه‌های قبلی، گفت: «اگر به نمودار بیماری در کشور نگاه کنیم، می‌بینیم که یک افزایش بسیار سریع و رو به بالا را در زمینه افزایش تعداد مبتلایان داریم.» 

او مهم‌ترین عوامل انتشار کرونای دلتا در ایران را «رفت‌و‌امدهای بین استانی» و «رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی» دانست و افزود: «مردم هم دیگر همراهی نمی‌کنند. حتی می‌بینیم که مردم حتی ماسک زدن را هم خیلی رعایت نمی‌کنند.» 

عابدینی افزود که درپی رعایت نشدن دستورالعمل‌ها در کشور، «به نظر می‌آید که همچنان افزایش درگیری را در یکی دو هفته آینده خواهیم داشت و متاسفانه به دنبال آن قطعا افزیش مرگ و میر هم خواهیم داشت».

دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ همچنین به جهش سریع در افزایش مبتلایان به کرونا و تعداد بستری‌ها در تهران اشاره کرد. در روزهای گذشته نیز مسؤولان از اشباع ظرفیت بیمارستان‌های تهران خبر داده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونای پایتخت نیز شنبه‌‌شب، در یک برنامه تلویزیونی از رسیدن تعداد مجموع بیماران بستری مبتلا به کرونا در تهران به رقم بی‌سابقه  «هفت‌هزار و ۶۴۰ نفر»  خبر داد و اعلام کرد که از این تعداد، یک‌هزار و ۸۴۴ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند. 

زالی همچنین با اشاره به کندی روند واکسیناسیون در ایران و  دوره انقطاع ۱۰ تا ۱۴ روزه در واردات واکسن که موجب نارضایتی شهروندان شده بود، گفت: «روند کند واکسیناسیون ادامه داشته باشد، فرایند اثربخشی واکسیناسیون برای جلوگیری از گسترش ویروس نیز مختل می‌شود و مرگ‌ومیر‌ها افزایش می‌یابد.»

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران اعلام کرد که در استان تهران تاکنون درمجموع یک‌میلیون و ۴۰۰هزار نفر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که از این تعداد، تنها حدود ۴۸۰هزار نفر، هر دو دوز را تزریق کرده‌اند. او تاکید کرد که «با توجه به جمعیت ۱۴میلیون و ۸۰۰ هزار نفری استان تهران، این عدد، مطلوب نیست».

درپی ازسرگیری واردات واکسن خارجی، روند واکسیناسیون در ایران در روزهای گذشته کمی سرعت گرفته است، اما هنوز با وعده وزارت بهداشت برای تزریق واکسن به ۴۰۰هزار نفر در روز، فاصله دارد. وزیر کشور روز یکشنبه از تامین واکسن کافی برای تزریق دو دوز به همه افراد بالای شصت سال خبر داد و گفت که در روز شنبه، بیش از ۳۰۰هزار دوز واکسن تزریق شده است.