حمیدرضا صدر، نویسنده و منتقد ایرانی درگذشت

صدر به‌خوبی می‌توانست بین تاریخ، سیاست، اقتصاد، جامعه‌شناسی و ورزش ارتباط برقرار کند

صبح امروز، حساب کاربری حمیدرضا صدر در اینستاگرام با انتشار یک استوری خبر از درگذشت این نویسنده، تحلیل‌گر و استاد دانشگاه داد. او به دلیل تحلیل‌هایش در حوزه فوتبال، سینما و جامعه‌شناسی در میان مردم شناخته می‌شد.

حمیدرضا صدر بر اساس شناسنامه متولد ۳۰ فروردین ۱۳۳۵ بود. او در رشته اقتصاد تحصیلات خود در دانشگاه تهران را آغاز کرد و در نهایت با مدرک دکترای شهرسازی از دانشگاه لیدز بریتانیا فارغ‌التحصیل شد.

حمیدرضا صدر مدت‌ها در مجله فیلم به‌عنوان منتقد سینمایی می‌نوشت. وی همچنین در نشریات دیگری مانند زن روز، هفت، مجله سروش و... هم قلم زده بود.

اما آنچه صدر را مشهور کرد فوتبال بود. تحلیل‌های منحصر به فرد او باعث شد تا خیل عظیمی از مردم حضور او در تلویزیون را دنبال کنند. صدر به‌خوبی می‌توانست بین تاریخ، سیاست، اقتصاد، جامعه‌شناسی و ورزش ارتباط برقرار کند. همین موضوع او را با دیگران متمایز می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نقطه پررنگ تحلیل‌های او از فوتبال، به‌عنوان ورزشی که امروزه دیگر به صنعتی ثروتمند و پول‌ساز تبدیل شده، انتقادات صدر به حضور این حجم از پول در آن بود. صدر که با مصرف‌گرایی و سلطه باشگاه‌های ثروتمند بر ورزش سر ستیز داشت، همیشه در مسابقات مختلف حامی تیم‌های ضعیف‌تر بود و از ابراز این موضوع ابایی نداشت.

حمیدرضا صدر به جز حضور در تلویزیون و مطبوعات، از خود چندین کتاب به یادگار گذاشته است. از جمله کتابهای او «درآم‍دی ب‍ر ت‍اری‍خ س‍ی‍اس‍ی س‍ی‍ن‍م‍ای ای‍ران»، «پسری روی سکوها: وقایع‌نگاری چهار دهه‌ای فوتبال ایرانی»، «تو در قاهره خواهی مرد » هستند. وی همچنین دو کتاب با عناوین «یونایتد نفرین‌شده» و «یه چیزی بگو» را نیز ترجمه کرده است.

وی در یکی از مصاحبه‌های خود در رابطه با «فکر کردن به مرگ» گفته بود که پس از درگذشت پدرم به دیدن کودکان بی‌سرپرست و ... می‌رفتم. او تاکید کرد: «مرگ همین نزدیکی است.»
در نهایت ۲۵ تیرماه ۱۴۰۰، آن روزی بود که مرگ به نزدیکی حمیدرضا صدر رسید و او را از درد سرطان رها کرد.

بیشتر از فرهنگ و هنر