همسر رئیس جمهور مقتول هائیتی: جنایتکاران بزدل ترورش کردند

وزرات دفاع آمریکا می‌گوید برخی از مظنونان زمانی از سوی ارتش آمریکا آموزش دیده بودند

مارتین موئیز (چپ)، همسر رئیس جمهور ترور شده هائیتی-  HECTOR RETAMAL / AFP

مارتین موئیز، همسر رئیس جمهور ترور شده هائیتی که با اصابت گلوله  به  پا و بازو  در بیمارستانی در شهر میامی فلوریدا بستری است، با انتشار دو عکس از خودش در بیانیه‌ای ترجمه شده گفته است: «هنوز باور نمی‌کنم شوهرم اینچنین در مقابل چشمانم و بدون گفتن آخرین حرفش به من، رفته باشد. این درد هرگز التیام نخواهد یافت.»

خانم موئیز به دنبال ترور همسرش، پرزیدنت جوویل موئیز در روز ۷ ژوئیه برای درمان به آمریکا منتقل شد. آن دو ۲۵ سال پیش ازدواج کرده بودند.

تصاویر منتشر شده از خانم موئیز بازوی او را تماما باندپیچی شده نشان می‌دهد.

خانم موئیز در پستی که به انگلیسی به اشتراک گذاشته شده می‌گوید: «از فرشتگان نگهبانی که به من در این اوقات وحشتناک کمک کردند سپاسگزارم. با مرهم، مهربانی و مراقبت‌های شما توانستم مقاومت کنم.»

بانوی اول هائیتی همچنین روز ۱۹ ژوئیه در یک پیام صوتی گفت که «مزدوران» شوهرش را با رگبار گلوله به قتل رساندند.

او گفت: «آدم باید جنایتکاری بدنام و بزدل باشد که رئیس جمهوری چون جوول موئیز را ترور کند، بدون آن که به او فرصت حرف زدن بدهد. می‌دانستید رئیس جمهور علیه چه کسانی می‌جنگد.»

از تمام کسانی که کمک کردند به زندگی بازگردم سپاسگزارم.  در تمام مدت، جانم را در دست پزشکان و پروردگار گذاشتم.

تحقیقات پلیس تاکنون به بازداشت ۲۳ نفر انجامیده که سه نفر آنها کشته شده‌اند. این که چه کسی دستور قتل رئیس جمهور را داده بوده، روشن نیست.  بیست کماندوی سابق ارتش کلمبیا درمیان مظنونان به قتل هستند. 

نشریه نیویورک تایمر گزارش داده است که مقامات هائیتی معتقدند مظنونان به قتل رئیس جمهور در ماه‌های پیش از ترور او در ایالت فلوریدا و جمهوری دومینیکن با یکدیگر ملاقات کرده بودند تا طرح حکومت بر هائیتی را پس از قتل بچینند.

از فرشتگان نگهبانی که به من در این اوقات وحشتناک کمک کردند سپاسگزارم. با مرهم، مهربانی و مراقبت های شما توانستم مقاومت کنم. سپاس، سپاس، سپاس.

وزرات دفاع آمریکا می‌گوید برخی از (مظنونان) کلمبیایی زمانی از سوی نیروهای مسلح آمریکا آموزش دیده بوده‌اند.

سرهنگ کِن هافمن روز پنجشنبه گفت که «معدودی» از کلمبیایی‌هایی که در ترور رئیس جمهور هائیتی دست داشتند هنگام عضویتشان در نیروهای مسلح این کشور از سوی ارتش آمریکا آموزش دیده بودند.

هویت سربازان سابق آموزش‌دیده ارتش آمریکا و نیز نوع آموزش و تعداد آنها فاش نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات هائیتی می‌گویند کشیش و پزشک کریستین امانوئل سانون که اوقاتش را در هائیتی و ایالت فلوریدای آمریکا سپری کرده با مظنونان ترور پرزیدنت موئیز همکاری کرده تا پس از ترور او قدرت را در دست بگیرد.

آقای سانون به دنبال حمله نیروهای انتظامی به خانه اش در بازداشت است. در خانه دکتر سانون شش  غلاف چرمی تپانچه، حدود بیست جعبه فشنگ و یک کلاه با نشان اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا کشف شده است. افرادی که به محل سکونت پرزیدنت موئیز در پورتو پرنس، پایتخت هائیتی، حمله کردند خود را اعضای این اداره معرفی کرده بودند. 

اما مقامات هائیتی نگفته‌اند چگونه آقای سانون قصد داشته پس از درگذشت رئیس جمهور قدرت را در دست بگیرد.

مقامات هائیتی همچنین در حال تحقیق در مورد احتمال دخالت محافظان شخصی رئیس جمهوری در این توطئه هستند. آنها روز پنجشنبه رئیس اداره امنیت کاخ ریاست جمهوری را بازداشت کردند.

مقامات کلمبیا گفته‌اند که او اغلب پیش از ترورش به کلمبیا و دیگر کشورها سفر می‌کرد.

© The Independent