آمریکا در مورد میزبانی آدریان دریا به یونان هشدار داد

نخستین آزمون سیاست خارجی پیش روی نخست‌وزیر جدید یونان

Johnny BUGEJA / AFP

نفتکش آدریان دریا که پس از ۴۵ روز توقیف در جبل‌الطارق، راهی آب‌های بین‌المللی شده، به موضوعی جدید برای تنش‌های لفظی بین تهران و واشینگتن تبدیل شده است.

اظهارات مقامات وزارت امور خارجه ایران و داده‌های دریانوردی حاکی از آن است که این نفتکش احتمالا شامگاه یکشنبه به سواحل یونان می‌رسد.

درحالی که وزارت امور خارجه ایران در مورد هرگونه تلاش آمریکا برای توقیف این نفتکش هشدار داده، واشینگتن در هشدار به مقامات یونان اعلام کرده که هر گونه همکاری با آدریان دریا به معنی نقض تحریم‌هاست و پیامدهای وخیمی به همراه خواهد داشت.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به رویترز گفت:«ایالات متحده موضع قاطع خود را در مورد نفتکش ایرانی به اطلاع دولت یونان رسانده است». او افزود: «هرگونه اقدام برای کمک به این نفتکش به معنی حمایت از سازمان‌های تروریستی است و پیامدهای جدی به دنبال دارد».

نفتکش گریس-۱ که سیزدهم تیرماه با همکاری نیروی دریایی بریتانیا در جبل‌الطارق توقیف شد، پنجشنبه گذشته حکم رفع توقیف گرفت. آمریکا مدت کوتاهی قبل از صدور حکم دادگاه عالی جبل‌الطارق، خواستار توقیف دوباره این نفتکش شده بود. درخواستی که بار دیگر در روز شنبه تکرار شد و مورد موافقت قرار نگرفت.

وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای مدعی شد، گریس-۱ که حالا با نام آدریان دریا و پرچم ایران در حال حرکت است، قصد داشته از طریق تحویل نفت به سوریه به سپاه پاسداران کمک کند که در فهرست تحریم‌ها و سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد. وزارت امور خارجه آمریکا همچنین تهدید کرد، همه افراد مرتبط با این نفتکش از جمله خدمه آن را تحریم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که به کشورهای اسکاندیناوی سفر کرده در جریان گفتگو با ان بی سی در تلاش برای فرونشاندن تنش‌ها گفت، گمان نمی‌کند بحران جاری به درگیری نظامی منجر شود.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنشی جداگانه گفت: از طریق کانال‌های رسمی از جمله سفارت سوئیس به مقامات آمریکایی در مورد توقیف آدریان دریا و پیامدهای آن هشدار داده شده است.

با این وجود آمریکا که قصد دارد از طریق اعمال فشار حداکثری شامل تحریم‌های نفتی، صادرات نفت ایران به عنوان عمده‌ترین درآمد دولت را به صفر برساند، به دولت یونان در مورد پذیرش آدریان دریا، حامل دو میلیون بشکه نفت ایران، هشدار داده است.

در صورتی که این نفتکش آنگونه که اطلاعات دریانوردی می‌گوید به بندر کالاماتا در یونان برود، نخستین آزمون سیاست خارجی دولت کایریاکس میتسوتاکیس رقم می‌خورد. او کمتر از یک ماه قبل به عنوان نخست‌وزیر جدید یونان برگزیده شد.

یونان هنوز در مورد این گزارش‌ها موضع‌گیری نکرده است. از سوی دیگر ظریف قبلا گفته بود از آنجایی که ایران هدف تحریم‌های ایالات‌متحده قرار دارد، نمی‌تواند مقصد اصلی محمول نفتکش را اعلام کند.

یونان یکی از ۸ کشوری بود که تا قبل از تمدید نشدن معافیت از تحریم‌های نفتی ایران در اردیبهشت‌ماه جاری، امکان واردات نفت از ایران را داشت. اما به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، ایتالیا و یونان از جمله کشورهایی بودند که باوجود معافیت از تحریم‌های نفتی از ماه‌ها قبل خرید نفت از ایران را متوقف کرده بودند.