نگرانی روس‌ها از ماندگاری ایرانی‌ها

برخورد خشن با مسافران ایرانی در فرودگاه مسکو

نمای از شهر مسکو، اوت 2019

Alexander NEMENOV / AFP

به گزارش ایلنا، ولی تیموری، معاون گردشگری کشور، از رفتار «نامناسب» و «خشن» در فرودگاه مسکو با مسافران ایرانی خبر داد و این نوع برخورد را «غیرقابل پذیرش» خواند و از مقام‌های روسیه خواست که «احترام شهروندان ایرانی» را حفظ کنند.

به گفته معاون گردشگری«در فرودگاه مسکو شاهد سختگیری‌هایی خارج از ضوابط ابلاغی و مرسوم آن کشور نسبت به گردشگران ایرانی بودیم؛ نوع رفتارشان مناسب نبود بلکه خشن بود و گردشگران ایرانی بیش از اندازه معطل شدند. درعین حال عبور دادن گردشگران از گیت‌های خاص و... سبب شد تا سفارتخانه ایران در مسکو احساس کند که روس‌ها فراتر از مقررات موجود با ایرانی‌ها رفتار می‌کنند از این رو درصدد اعتراض برآمد. این موارد زیاد بود و در قالب یک یا دو مورد جای نمی‌گیرد.»

مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو اخیرا در ملاقاتی با اشموتکین، مدیرکل کنترل مرزی سرویس فدرال امنیت روسیه، در مورد مهمترین مسائل موجود در روابط دوجانبه از جمله مسائل فرودگاهی، مرزی و مشکلاتی که گاهی شهروندان ایرانی با آن مواجه می‌شوند، بحث و تبادل نظر کرده است.

در این ملاقات، طرفین توافق کردند دو کشور جهت حل و فصل آن با یکدیگر همکاری نمایند. البته، مرزبانی روسیه علت اصلی این تاخیرهای طولانی را عبور غیرقانونی تعداد معدودی از مسافران از مرز روسیه به اروپا ذکر می‌کند.

گفته می‌شود این اطلاعیه، در پی رفتارهای نامناسب مسئولان فرودگاه مسکو با مسافران ایرانی انجام شد؛ چنانکه در مردادماه سال جاری مسافران ایرانی در فرودگاه ونوکووای مسکو بیش از ۵ ساعت معطل شدند و شرایط شبه‌بازداشت را تجربه کردند. گذرنامه‌های آنها توقیف شد و حتی بازجویی‌، رفتار توهین‌آمیز و تحقیر را متحمل شدند.

در همین رابطه سفارت ایران در مسکو اطلاعیه‌ای را منتشر کرد و به مسافران ایرانی هشدار داد که «طبق قوانین روسیه، صدور ویزا برای شهروندان دیگر کشورها به معنای ایجاد حق برای آنان جهت ورود به خاک روسیه نیست. در صورتی که در فرودگاه‌های روسیه مورد سوال قرار گرفتید که با چه هدفی به روسیه سفر کرده‌اید باید به نوع روادید صادر شده در گذرنامه خود دقت کنید.»

در این اطلاعیه همچنین به شهروندان ایرانی توصیه شده «از تردد به مناطق شمالی و جنوبی روسیه که شائبه خروج غیرقانونی آنان از مرزهای روسیه وجود دارد، خودداری کنند.»

بیشتر از