کرونا از رانندگان تاکسی و اتوبوس قربانی می‌گیرد

تاکنون ۴۲۵ راننده تاکسی و ۱۶ راننده اتوبوس بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند

میزان ابتلای رانندگان تاکسی به کرونا زیاد است چراکه ۲۵ درصد حمل و نقل عمومی در تهران را پوشش می‌دهند - عکس از شین نیوز

محمد روشنی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اعلام کرد که در هر پیک کرونا حدود ۵۰ راننده تاکسی جان خود را از دست می‌دهند، محمود ترفع، مدیرعامل شرکت اتوبوس‌رانی تهران نیز از فوت ۱۶ راننده اتوبوس بر اثر ابتلا به کرونا خبر داده است. رانندگان تاکسی و اتوبوس جزو گروه‌های اولویت‌دار تزریق واکسن هستند اما تاخیر در واکسیناسیون، منجر به بیماری و جان باختن برخی از آنان شده است.

بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی تا پایان خردادماه فقط ۴۲۵ راننده تاکسی در تهران به دلیل ابتلا به کرونا فوت کردند. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی نیز از جان باختن ۱۶ راننده اتوبوس که به کرونا مبتلا شده‌ بودند، خبر داده است. این در حالی است که رانندگان اتوبوس و تاکسی جزو گروه‌های اولویت‌دار دریافت واکسن هستند اما آنان نیز مثل دیگر گروه‌های اولویت‌دار واکسن چاره‌ای جز انتظار ندارند.

محمد روشنی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به اینکه با وجود دستور رئیس‌جمهور، واکسیناسیون رانندگان تاکسی هنوز انجام نشده از فوت ماهیانه ۵۰ راننده تاکسی در هر یک از پیک‌های کرونا پرده برداشت و گفت: «بیش از ۲۵۰ راننده با پروانه فعالیت و همچنین ۱۵۰ راننده تاکسی که پروانه فعالیت آن‌ها منقضی شده براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.»

روشنی میزان ابتلای رانندگان تاکسی به کرونا را زیاد دانست چراکه ۲۵ درصد حمل و نقل عمومی در تهران را پوشش می‌دهند و روزانه بین سه تا چهار میلیون نفر را جابه‌جا می‌کنند و خود نیز در فضای بسته فعالیت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران اعلام کرده بود که واکسیناسیون رانندگان تاکسی به دلیل کار کردن در فضای بسته مقدم‌تر از پارکبانان برای دریافت واکسن بودند، در همین زمینه پیروز حناچی، شهردار تهران نیز برای حسن روحانی نامه‌ای نوشت و درخواست کرده‌ بود، واکسیناسیون رانندگان در اولویت قرار بگیرد اما تاخیر در واکسیناسیون، همه گروه‌های پرخطر و از جمله رانندگان را با چالش روبرو کرده است.

روشنی با بیان اینکه رانندگان تاکسی در ردیف اقشار آسیب‌پذیر جامعه قرار دارند و حقوق ثابتی ندارند، بر این نکته تاکید کرد که با مرگ آن‌ها خانواده‌هایشان دچار مشکلات معیشتی می‌شوند.

وضعیتی که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی توصیف کرده درباره رانندگان اتوبوس نیز مصداق پیدا می‌کند، چراکه آنان نیز روزانه هزاران نفر را در سطح شهر جابه‌جا می‌کنند و در معرض ابتلا به بیماری هستند اما عدم تحقق وعده‌ها برای واکسیناسیون منجر به فوت ۱۶ راننده بر اثر ابتلا به کرونا شده است.

محمد ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، به مکاتبه‌های هر هفته با ستاد ملی مقابله با کرونا برای دریافت واکسن رانندگان اتوبوس اشاره کرد و گفت: «هیچ راننده اتوبوسی از طریق شرکت واحد اتوبوس‌رانی واکسن دریافت نکرده مگر اینکه سنش به افرادی که فراخوان شدند مطابقت داشته باشد.»

به گفته محمود ترفع تاکنون ۸۳ نفر در شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران به کرونا مبتلا شده‌اند گفت: «دو هفته پیش با حضور رئیس‌جمهور مراسم افتتاحی در معاونت حمل و نقل انجام شد که رئیس‌جمهور وعده داد که رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی نیز در اولویت دریافت واکسن قرار می‌گیرند، اما تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده و به نظر می‌رسد کمبود فعلی واکسن سبب شده که مسئولان بهداشتی نتوانند به سراغ سایر اولویت‌های دریافت واکسن بروند.»