هشدار درباره بیماری خودایمنی ناشی از واکسن جانسون‌اند‌جانسون

طبق اطلاعات منتشر شده از مرکز پیشگیری و کنترل بیماری تا امروز ۴۸ درصد از آمریکایی‌ها در مقابل کووید-۱۹ کاملا واکسینه شده‌اند

به زودی، هشداری درباره واکسن جانسون‌اند‌جانسون صادر می‌شود - Michael Ciaglo / AFP

به گزارش واشینگتن پست، اداره غذا و داروی ایالات متحده قرار است هشداری جدیدی درباره بیماری خود ایمنی نادری صادر کند که در افرادی که واکسن تک دوزی کووید-۱۹ جانسون‌اند‌جانسون را دریافت کرده‌اند ایجاد شده است.

گیلن-باره، بیماری خودایمنی نادری است که باعث حمله سیستم ایمنی بدن به عصب‌ها می‌شود.

به گزارش این نشریه حدود ۱۰۰ مورد ابتدایی گیلن‌-باره، در بیش از ۱۲.۸میلیون آمریکایی، که تک دوز واکسن جانسون‌اند‌جانسون را دریافت کرده‌اند پیدا شده است. این موارد حدود دو هفته بعد از تزریق واکسن ایجاد شده و عمدتا بر مردان بالای ۵۰ ساله تاثیر گذاشته است.

یکی از مواردی که از طریق نظام نظارتی فدرال گزارش شد مردی ۵۷ ساله از ایالت دلاور بود که طی چهار سال گذشته دچار حمله قلبی و سکته مغزی شده بود. او در اوایل ماه آوریل و بعد از دریافت واکسن به این بیماری خودایمنی نادر مبتلا شد و درگذشت.

نهادهای نطارتی می‌گویند این موارد بسیار نادرند اما به نظر می‌رسد در مقایسه با عموم مردم، در میان کسانی که واکسن جانسون‌اند‌جانسون را دریافت کرده‌اند، سه تا پنج برابر بیشتر است.

به گفته مرکزی پیشگیری و کنترل بیماری معمولا ایالات متحده هر هفته ۶۰ تا ۱۲۰ مورد ابتلا به گیلن-باره را ثبت می‌کند که معادل با ابتلای ۳ هزار تا ۶ هزار نفر در هر سال است.

با توجه به این گزارش انتظار می‌رود دولت بایدن اوایل روز سه‌شنبه ۱۳ ژوییه، هشداری درباره واکسن جانسون‌اند‌جانسون صادر کند.

شرکت جانسون‌اند‌جانسون در بیانیه‌ای به ایندیپندنت گفت: «ایمنی و سلامت افرادی که محصولات ما را استفاده می‌کنند اولویت شماره اول ما است. ما در حال بحث و گفتگو با اداره غذا و داروی ایالات متحده و سایر نهادهای مربوط درباره موارد نادر اختلال عصبی، سندروم گیلن-باره‌ایم که پس از دریافت واکسن «جانسن» گزارش شده است. احتمال وقوع این بیماری خیلی نادر است و نرخ موارد گزارش‌شده هم با درجه خیلی کمی از نرخ معمول آن پیشی می‌گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت در ادامه گفت «قویا از هرگونه آگاهی‌رسانی درباره علائم و نشانه‌های موارد نادر حمایت می‌کند تا مطمئن شود این علائم به سرعت شناسایی شده و به شکل موثری مداوا می‌شوند.»

اداره غذا و داروی ایالات متحده هم در گفتگو با ایندیپندنت تایید کرد هشداری صادر می‌کند.

سخنگوی این اداره گفت: «گرچه مدارک موجود از ارتباط میان واکسن جانسن با افزایش خطر ابتلا به سندروم خودایمنی گیلن-باره خبر می‌دهد اما هنوز آنقدر نیست که بتوان رابطه‌ای علت و معلولی بین آنها برقرار کرد. هیچ علایم مشابهی در واکسن‌های کووید-۱۹ مدرنا و فایزر-بایون‌تک دیده نشده است.»

او ادامه داد: «اداره غذا و دارو با مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، شریک خود در نظارت بر ایمنی واکسن‌ها همکاری خواهد کرد تا موارد ابتلا به سندروم خودایمنی گیلن-باره را بعد از دریافت واکسن کووید-۱۹ جانسن بررسی کند. لازم به ذکر است که اداره غذا و دارو در حال حاضر نیز با بررسی اطلاعات موجود از واکسن کووید-۱۹ جانسن آن را ارزیابی کرده و هنوز اعتقاد دارد منافع شناخته و احتمالی آن از خطرات احتمالی و شناسایی‌شده آن بیشتر است.»

به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، سندروم خودایمنی گیلن-باره باعث تضعیف ماهیچه‌ها و فلج شدن افراد می‌شود. علائم این بیماری می‌تواند از چند هفته تا یک سال به طول انجامد اما معمولا از بین رفته و مبتلایان کاملا بهبود می‌یابند. البته در برخی موارد افراد مبتلا با آسیب‌دیدگی دائمی اعصاب خود مواجه شده‌اند.

چگونگی ایجاد این بیماری ایمنی نادر هنوز معلوم نیست ولی کارشناسان دریافته‌اند بعد از ابتلا به بیماری‌های مسری مانند آنفولانزا یا ویروس زیکا ایجاد می‌شود.

به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری «حدود دو سوم از افراد مبتلا به گیلن‌-باره چند هفته قبل از بروز علائم بیماری به اسهال یا یک بیماری تنفسی مبتلا می‌شوند. در موارد بسیار نادری نیز برخی افراد چند روز یا چند هفته بعد از دریافت واکسن‌هایی مشخص به گیلن‌-باره مبتلا شده‌اند.»

واشنگتن پست گزارش داد علی‌رغم صدور هشداری در این باره، مقامات بر ایمنی این واکسن کووید-۱۹ تاکید خواهند کرد و اینکه مزایای آن از خطرات احتمالی‌اش بیشتر است.

اما با توجه به نرخ نزولی واکسیناسیون در سراسر کشور این موضوع می‌تواند خبر بدی باشد.

مقامات بهداشتی اظهار نگرانی کرده‌اند که خبر صدور هشدار اداره غذا و دارو می‌تواند باعث فاصله گرفتن افراد بیشتری از دریافت واکسن کووید-۱۹ شود. این در حالی است که گونه‌های مسری‌تر کووید-۱۹ در حال شیوع است و نرخ موارد ابتلا، پذیرش در بیمارستان و مرگ به ویژه در میان افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند، رو به افزایش است.

طبق اطلاعات منتشر شده از مرکز پیشگیری و کنترل بیماری تا امروز ۴۸ درصد از آمریکایی‌ها در مقابل کووید-۱۹ کاملا واکسینه شده‌اند و ۵۵.۵ درصد از جمعیت حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده است. حدود یک سوم از جمعیت بزرگسالان این کشور هنوز واکسن نزده‌اند.

© The Independent