حضور سگ‌ها و حیوانات خانگی در پارک‌ها ممنوع می‌شود 

عضو شورای شهر تهران مدعی شد این طرح ناظر بر مصوبه شهر دوستدار کودک است

در قانون مجازات اسلامی، برای همراه داشتن حیوان خانگی در مکان‌های عمومی هیچ مجازاتی تعیین نشده است - Pixabay

تلاش‌ رسانه‌های تندرو برای ممنوع کردن حضور حیوانات خانگی در مکان‌های عمومی نتیجه داد و شورای شهر اصلاح‌طلب تهران یک فوریت طرح ممنوعیت حضور حیوانات در پارک‌ها را تصویب کرد. حجت نظری، عضو شورای شهر، مدعی است این طرح ناظر بر سلامت کودکان و اجرای مصوبه شهر دوستدار کودک است. 

سابقه اخبار مربوط به ممنوع کردن حضور حیوانات خانگی در شهرها به زمستان سال ۱۳۹۷ بازمی‌گردد؛ وقتی‌ که حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد با سگ‌گردانی در مکان‌های عمومی و داخل خودروها برخورد می‌شود. 

با وجود اینکه قوانین ایران بر اساس احکام دین اسلام و فقه شیعی نگاشته شده‌اند، در قانون مجازات اسلامی، برای همراه داشتن حیوان خانگی در مکان‌های عمومی هیچ مجازاتی تعیین نشده است مگر اینکه سگ یا حیوان خانگی به فردی آسیب وارد کند که در آن صورت صاحب حیوان، مشمول مجازات و دیه خواهد شد. 

در ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی آمده است: «هرگاه کسی به روی شخصی سلاح بکشد یا حیوانی مانند سگ را به سوی او برانگیزاند یا هر کار دیگری که موجب هراس او می‌شود، مانند فریاد کشیدن یا انفجار صوتی انجام دهد و بر اثر این ارعاب، شخص بمیرد یا مصدوم شود، حسب مورد بر اساس تعاریف انواع جنایت‌ها به قصاص یا دیه محکوم می‌شود.»

در این ماده قانونی و مواد بعدی درباره همین موضوع، به‌خوبی مشخص شده است که صرف به همراه داشتن حیوان خانگی جرم محسوب نمی‌شود اما پلیس تهران از سال ۹۷ با استفاده از اختیارات خود، برخورد با صاحبان حیوانات خانگی را آغاز کرد ولی از آنجا که این طرح پشتوانه قانونی محکمی نداشت، چندان قابل‌ پیگیری نبود. با این همه رسانه‌ها و افراد تندرو بارها از پلیس خواسته‌اند که با صاحبان حیوانات خانگی در گذرگاه‌های عمومی و پارک‌ها برخورد کند. حتی خبرگزاری فارس به تازگی کارزاری به راه انداخت و مدعی شد که هزاران نفر با پیوستن به این کارزار ممنوع شدن حضور سگ‌ها در خیابان را خواهان‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مخالفان حضور حیوانات در مکان‌های عمومی، معمولا در انتقادهای خود احکام دینی را یادآور می‌شوند که سگ را حیوانی «نجس» می‌داند. همچنین ادعا می‌کنند که حضور حیوانات خانگی در مکان‌های عمومی ترس برخی کودکان و زنان را سبب می‌شود و «امنیت عمومی» را به خطر می‌اندازد. این موضوعی است که در مطالب اخیر خبرگزاری فارس به آن اشاره شده است. 

در نهایت اعتراض‌ها از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های تندرو به شورای شهر تهران رسید و حجت نظری، نماینده اصلاح‌طلب شورای شهر، پیشنهاد جداسازی محل گردش حیوانات خانگی از محل بازی کودکان در پارک‌های شهر را مطرح کرد. 

اگر این طرح الگوی پارک‌ها در دیگر شهرهای دنیا را مدنظر قرار دهد که اغلب برای حیوانات فضای بازی جداگانه تدارک دیده‌اند، گام خوبی است اما مسئله این است که سگ‌ها در دیگر نقاط دنیا از حضور در مکان‌های عمومی و خیابان‌ها منع نشده‌اند؛ در حالی که طرح جداسازی سگ‌ها در پارک‌های تهران به معنای ممنوعیت حضور آن‌ها در دیگر مکان‌های عمومی به بهانه ترس کودکان و زنان، است. 

حجت نظری مدعی است که این طرح ناظر بر سلامت کودکان و اجرای مصوبه شهر دوستدار کودک است در حالی که دور کردن کودکان از حیوانات و به رسمیت شناختن ترس آن‌ها از حیوانات خانگی، با ذات و دورنمای شهر دوستدار کودک مغایر است.  

اگرچه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد که طرح ممنوعیت حضور حیوانات خانگی در فضای بازی بوستان‌ها باید در کمیته‌های تخصصی بررسی شود اما روز یکشنبه (۲۰ تیر) یک فوریت آن با ۱۲ رای در شورای شهر به تصویب رسید. 

ممنوعیت حضور حیوانات خانگی و سگ‌ها در معابر عمومی به بهانه ترس کودکان در حالی اجرا‌ می‌شود که در دیگر نقاط دنیا زندگی مسالمت‌آمیز در کنار حیوانات به کودکان آموزش داده می‌شود و دوستداران حقوق حیوانات، راهکار حل این مشکل را کمک به کودکان و زنان برای غلبه بر ترسشان می‌دانند نه ممنوعیت حضور حیوانات در مکان‌های عمومی. 

در زمانی که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ممنوع کردن همراه داشتن سگ در خیابان‌های ایران است، در برخی کشورهای همسایه مثل ترکیه سگ‌ها به راحتی در خیابان‌ها تردد می‌کنند و کودکان نیز از ابتدا یاد می‌گیرند که به حقوق حیوانات احترام بگذارند و در کنار آ‌ن‌ها احساس آرامش کنند.