دیپلمات‌های هندی قندهار را ترک کردند

دولت هند بیش از ۵۰ دیپلمات و کارمندش را در قندهار به دهلی انتقال داده است

طالبان زمانی که در دهه نود در اقتدار بود، یک هواپیمای هندی را در فرودگاه قندهار گروگان گرفته بود - A.K. AHMEDZAI / AFP

دولت هند تایید می‌کند که در پی تشدید ناامنی‌های اخیر در قندهار، ۵۰ دیپلمات و کارمند هندی این کشور از کنسولگری هند در ولایت جنوبی قندهار خارج شده‌اند.

جنگ‌های شدید که از ماه مه سال جاری میلادی (۲۰۲۱) شروع شده، اطراف شهر قندهار را نیز فرا گرفته است.

گروه طالبان با اعلام زمان خروج نیروهای آمریکایی حملات خود به شهرستان‌ها را شدت بخشیده و اطراف شهرها را محاصره کرده است.  

گروه طالبان پیشینه خشونت علیه دیپلمات‌های خارجی را دارد و با تصرف شهر مزارشریف در سال ۱۹۹۸ میلادی (۱۷ مرداد ۱۳۷۷) هشت دیپلمات ایرانی را کشتند.

منابع خبری به شبکه ان‌دی‌تی‌وی هند گفته‌اند که این دیپلمات‌ها در یک هواپیمای ویژه نیروی هوایی هند، شب گذشته (شنبه ۱۰ ژوئیه) قندهار را به مقصد هند ترک کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه هند نیز با انتشار بیانیه‌ای گفت: «هند اوضاع امنیتی در حال تحول افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند. امنیت و سلامت کارمندان ما اهمیت ویژه دارد.»

اما آریندام باغچی، سخنگوی وزارت خارجه هند، می‌گوید: «کنسولگری هند در قندهار بسته نشده است. اما فعلا کارمندان کنسولگری که در هند مستقراند به دلیل تشدید جنگ در نزدیکی شهر قندهار، دوباره به وطن بازگردانده شده‌اند. من می‌خواهم تاکید کنم که این اقدام کاملا موقتی است تا اوضاع باثبات شود. کنسولگری همچنان به کمک کارمندان محلی ما باز است.»

هند پیش از این نیز کنسولگری خود در هرات و جلال‌آباد را سال گذشته و در آستانه همه‌گیری کرونا بسته بود. اما مقام‌های هندی می‌گویند هیچ برنامه‌ای برای بستن سفارت این کشور در کابل و کنسولگری‌های مزارشریف و قندهار ندارند.

حملات شورشیان در مدت هفته‌های گذشته که نیروهای آمریکایی در حال خروج از این کشورند، بیشتر شده است. بیش از ۹۰ درصد روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تکمیل شده است. پیشتر ایران، ترکیه و پاکستان فعالیت کنسولی خود در مزارشریف را کاهش دادند یا متوقف کردند.

بیشتر از جهان