احتمال سقوط قندهار؛ نبردهای سنگین ادامه دارد

نمایندگان مجلس افغانستان اوضاع قندهار را شکننده و احتمال سقوط آن را جدی می‌دانند

سرباز ارتش افغانستان در جریان عملیات ارغنداب - Javed TANVEER / AFP

جنگ بین نیروهای افغان و شورشیان طالبان در استان استراتژیک قندهار در جنوب کشور شدت گرفته است. ارتش افغانستان از زمین و هوا به مواضع طالبان که قصد پیشروی در این منطقه را دارند، حمله کرده است.

وزارت دفاع ملی افغانستان امروز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای خبری گفت که اهدافی را در دو شهرستان ارغنداب و میوند ولایت قندهار بمباران کرده است.

براساس این گزارش، دست‌کم ۲۹ نفر از شورشیان طالبان در این حملات کشته شده‌اند.

در بیانیه خبری وزارت دفاع آماده است: « ۲۹ طالبان کشته و ۵ تن دیگر زخمی شدند. یک انبار مواد انفجاری، یک کارخانه مین‌سازی، ۱۱۰موضع، تیرکش و مقدار زیادی سلاح و مهماتشان نیز تخریب شده است.»

مقام‌های افغان می‌گویند نیروهای امنیتی در جریان این عملیات، ۷۸ حلقه مین ضدوسایط نقلیه را نیز در دو شهرستان ارغنداب و میوند کشف و خنثی کرده‌اند تا از حملات مرگبار احتمالی جلوگیری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند در روزهای گذشته درگیری‌های دیگری نیز از جمله در استان غور در غرب و در استان‌های شمالی کشور صورت گرفته‌است، اما قندهار که از اهمیت راهبردی برای کل کشور برخوردار است بار دیگر مورد توجه طالبان قرار گرفته است.

دیروز نیز نمایندگان مجلس افغانستان با ابراز نگرانی، وضعیت قندهار را شکننده توصیف کردند.

برخی از نمایندگان قندهار و هلمند در پارلمان، از جمله کریم اتل، گفتند که اختلافات میان مقام‌های محلی قندهار، ناتوانی مدیریتی و سرگرم بودن به منافع شخصی، این ولایت را در آستانه سقوط به دست طالبان قرار داده است.

نمایندگان هشدار دادند که طالبان به یک قدمی قندهار رسیده‌اند.

کریم اتل گفت:«وضعیت سیاسی و امنیتی قندهار بسیار پیچیده شده است.»

گل‌احمد کمین نیز گفت که اگر جنگ و ضعف مدیریتی به این شکل ادامه یابد، احتمال سقوط قندهار منتفی نیست.

شورشیان طالبان در ماه‌های اخیر توانسته‌اند به شهرستان‌های ارغنداب، میوند، ژیری، پنجوایی و دند که تا چندی پیش نسبتا در آرامش بودند، رخنه کنند تا جایی که ارتش برای مقابله با آنان از زمین و هوا وارد عمل شد. چندی پیش هم ژنرال یاسین ضیاء، رئیس ستاد مشترک ارتش افغانستان ناچار شد خود برای مدیریت جنگ قندهار به جنوب کشور برود.