اختلاف عربستان و امارات بر سر افزایش تولید نفت

پیش‌بینی می‌شود با کاهش محدودیت‌های کرونایی در بریتانیا، تقاضای نفت افزایش یابد

با مخالفت امارات اوپک پلاس به توافق نرسید - KARIM SAHIB / AFP

وقتی اوایل ماه جاری اتحاد ۲۳ کشور تولیدکننده نفت موسوم به اوپک پلاس، نتوانست بر سر افزایش تولید نفت به توافق برسد، این نگرانی ایجاد شد که ممکن است نفت تولیدی از نیاز بازار کمتر باشد.

به نوشته بلومبرگ، عربستان سعودی و روسیه، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و رهبران اصلی اوپک پلاس هستند. این دو کشور، طرحی را برای این گروه در نظر گرفته‌اند که هدف آن افزایش تولید ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز است. آنها می‌خواستند پیمان تولید فعلی را به‌جای آوریل سال ۲۰۲۲ تا پایان سال جاری، تمدید کنند.

قسمت اول آسان به نظر می‌رسید. ۱۳  عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آنها در مورد نیاز به تولید بیشتر نفت برای تأمین تقاضای فزاینده در جهان پس از خروج از بحران کرونا، توافق کردند. اما همه از تمدید توافق، حداقل در شکل فعلی، حمایت نکردند.

در مقایسه با میزان تولید آوریل ۲۰۲۰ ، امارات متحده عربی ناچار است کاهش بیش‌تری نسبت به هر کشور دیگری داشته باشد.

امارات اعلام کرده که اگر توافق جدید به طور ناعادلانه سطح پایه تولید را تصویب کند، از این کار امتناع می‌ورزد. عربستان سعودی مانع از این اقدام شد، اما از همه مهم‌تر، این کشور حاضر نیست افزایش تولید را تصویب کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کشور امارات را مقصر به نتیجه نرسیدن توافق برای تولید نفت مورد نیاز بازار در ماه‌های آینده دانست. با انتشار خبر اخیر، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت ایالات متحده به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۱۴ رسید.

تقاضای نفت در حال افزایش است، زیرا کشورهای بیشتری از هند گرفته تا بریتانیا محدودیت‌ها را کاهش می‌دهند.  آژانس بین المللی انرژی معتقد است که مصرف جهانی نفت بین سه ماهه دوم و سوم سال جاری روزانه ۳.۱ میلیون بشکه افزایش می یابد و پس از آن نیز  ۱.۳۵ میلیون بشکه دیگر به آن اضافه می شود.

به نظر می رسد که روند مصرف نفت  صعودی باشد ، اما شکست اوپک پلاس خلا دیگری را ایجاد می کند . یک روز پس از آن که وست تگزاس اینترمدیت به بالاترین سطح  خود طی شش و نیم ساله گذشته رسید ، فورا بشکه ای ۶ دلار کاهش داشت.

معاملات موجود بدون تعیین تاریخ جلسه مجدد گروه تعیین شده است و این بدان معناست که هیچ افزایش تولید دیگری تا ماه مه ۲۰۲۲ وجود نخواهد یافت.

اما هیچ کس این تمدید را معتبر نمی داند. حتی اگر امارات متحده عربی از اوپک خارج نشود اعلام کرده که این کار را نخواهد کرد  .بعید است که تولیدکنندگان به اهداف مصوبه خود پایبند بمانند آن هم درصورتی که مشتریان نفت خام بیشتری نیاز دارند.

بیشتر از جهان