دستگاه اطلاعات و امنیت سئول از سفر پاپ به کره شمالی خبر داد

اگر این سفر انجام شود، اولین بار خواهد بود که پاپ از این کشور تمامیت‌خواه دیدن می‌کند

پاپ فرانسیس ۸۴ ساله در گذشته چند بار خواستار بهبود روابط دو کره شده بود‌ـ Guglielmo MANGIAPANE/AFP

به گفته مدیر دستگاه اطلاعات و امنیت کره جنوبی، پاپ فرانسیس در تدارک سفر به کره شمالی است.

اگر این سفر انجام شود، اولین باری خواهد بود که یک پاپ از این کشور تمامیت‌خواه دیدن می‌کند. در باره شمار شهروندان کاتولیک در کره شمالی و اینکه چگونه مناسک دینی خود را به جا می‌آورند، اطلاعات چندانی در دست نیست.

بنا بر اعلام فیدس، خبرگزاری رسمی انجمن‌های ماموریتی پاپ، پارک جی ون، مدیر دستگاه امنیت ملی کره جنوبی، این خبر را روز دوشنبه و در مراسمی مذهبی در شهر موکپو بیان کرده است.

پارک به شرکت‌کنندگان در مراسم دعا و نیایش گفت در باره سفر احتمالی پاپ به پیونگ‌یانگ، با کیم هی جونگ، اسقف اعظم گوانگجو، و همچنین اسقف اعظم آلفرد شوئرب، سفیر واتیکان در کره جنوبی، گفت‌وگو خواهد کرد.

پاپ فرانسیس در حال حاضر در رم و در حال گذران دوران نقاهت پس از عمل جراحی روده است. سفر بعدی او به اسلواکی و مجارستان برای ماه سپتامبر برنامه‌ریزی شده است. دستگاه اطلاعات و امنیت کره جنوبی در سئول هنوز سخنان آقای پارک را تایید نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاپ فرانسیس ۸۴ ساله در گذشته چند بار بهبود و گرم شدن مناسبات میان کره شمالی و کره جنوبی را خواستار شده بود. در سال ۲۰۱۸، مون جای این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، دعوت کیم جونگ‌ اون، رهبر کره شمالی، را به پاپ منتقل کرد. کیم و مون یک ماه قبل از آن ملاقات کرده بودند.

مقام‌های واتیکان گفتند که پس از آن، یک دعوتنامه رسمی کتبی تهیه می‌شود اما معلوم نیست آیا چنین دعوتنامه‌ای صادر شده است یا نه.

مونسینیور لازارو یو هیونگ سیک، اسقف دائجون در مرکز کره جنوبی، به نشریه تلگراف گفت:‌ «اطمینان دارم که سفر احتمالی پاپ به پیونگ‌یانگ می‌تواند نقطه عطفی باشد که به ما مردم کره اجازه خواهد داد مکالمه داشته باشیم و یکدیگر را بهتر درک کنیم و شاید حتی به اتحاد شمال و جنوب دست یابیم.» او گفت:‌ «به‌طور مشخص، میانجی‌گری پدر مقدس می‌تواند فرصتی مناسب برای پایان دادن به درگیری‌ای باشد که حاصل بی‌اعتمادی دوجانبه میان دو قسمت از شبه‌جزیره است و دهه‌های طولانی ادامه داشته است.»

کره شمالی از زمان بستن مرزهایش در ژانویه ۲۰۲۰ در واکنش به همه‌گیری کووید-۱۹، از بقیه جهان جدا و منزوی شده است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، اخیرا از مقام‌های ارشد آن کشور به‌دلیل شکست‌های «مهم» در امر پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا انتقاد کرده و گفته است که عملکرد آنان «بحرانی بزرگ» و کمبود مواد خوراکی در کشور را در پی داشته است.

با وجود این، سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته اعلام کرد که گزارش کره شمالی به این نهاد نشان می‌دهد که این کشور تا تاریخ ۲۴ ژوئن از ۳۱ هزار و ۷۹۳ نفر آزمایش کرونا گرفته و نتیجه آزمایش همه آنان منفی بوده است.

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان