ابراز نگرانی جامعه جهانی بهائی درمورد افزایش نفرت‌پراکنی حکومت ایران علیه بهائیان

این موضوع در ماه‌های اخیر در شبکه گسترده و رو به افزایشی از وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی دیده می‌شود

شعار ضدبهائی روی دیواری در شهر آباده- تصویر از «خانه اسناد بهائی‌ستیزی در ایران»

جامعه جهانی بهائی ضمن ابراز نگرانی درمورد افزایش شدید نفرت‌پراکنی علیه بهائیان ایران در ماه‌های اخیر، خواستار بازخواست حکومت ایران در این رابطه شد.

در بیانیه جامعه جهانی بهائی که روز پنجشنبه، ۱۷ تیرماه، منتشر شد، آمده است: «در ماه‌های اخیر، کارزار نفرت‌پراکنی و پروپاگاندای حکومت که بیش از چهار دهه قدمت دارد، به مراحل جدیدی وارد شده و پیچیدگی و میزان آن به‌شدت افزایش یافته است.» بنابر این بیانیه، در حال حاضر، کارزار نفرت‌پراکنی برای «غیرانسانی جلوه دادن جامعه بهائی» در شبکه گسترده و رو به افزایشی از وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی، از جمله صفحات اینستاگرام، کانال‌های تلگرام و اتاق‌های کلاب‌هاوس دیده می‌شود و این موضوع، نگرانی‌های جدیدی درمورد حقوق بهائیان ایجاد کرده است.

جامعه جهانی بهائي عامل گسترش این کارزار را «منابع رسمی حکومتی» و همچنین گروهی از رسانه‌هایی دانسته است که با وجود وابستگی به حکومت، ادعای استقلال می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهائیان یکی از گروه‌های بزرگ اقلیت‌های مذهبی در ایران محسوب می‌شوند، اما جمهوری اسلامی آیین بهائیت را به‌عنوان مذهب به‌رسمیت نمی‌شناسد. طی بیش از چهار دهه گذشته، بهائیان در ایران از امکان ادامه تحصیل، استخدام در ارگان‌های دولتی و بسیاری از حقوق شهروندی محروم بوده‌اند، احکام متعدد زندان، ضبط اموال و حتی اعدام برایشان صادر شده است و مورد فشار و آزار و اذیت نهادهای امنیتی قرار گرفته‌اند. در ماه‌های اخیر گزارش‌ها درمورد یورش ماموران امنیتی به خانه شهروندان بهائی و بازداشت آن‌ها در شهرهای مختلف ایران افزایش یافته است. در اردیبهشت‌ماه نیز گزارش‌هایی درمورد فشار بر بهائیان برای دفن درگذشتگانشان در محل گورهای جمعی اعدام‌شدگان سال ۶۷ در گورستان خاوران منتشر شد.

دیان علائی، نماینده جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل متحد در ژنو، در این زمینه گفت: «ما نگران این هستیم که افزایش نفرت‌پراکنی و دروغ‌پراکنی فزاینده علیه بهائیان، افزایش شدید سرکوب علیه آن ها را در پی داشته باشد.»

براساس بیانیه جامعه جهانی بهائی، هدف از گسترش این کارزار نفرت‌پراکنی، «غیرانسانی جلوه دادن بهائیان و ترویج نفرت عمومی نسبت به این جامعه است تا جرایمی که علیه آن‌ها صورت می‌گیرد توجیه‌پذیر باشد». جامعه جهانی بهائی هشدار داده است: «این روشی متداول است که حکومت‌های سرکوبگر در طول تاریخ همواره به آن متوسل شده‌اند».

بیشتر از