محکومیت شش شهروند بهائی درمجموع به بیش از ۷۰ سال زندان

اتهام آن‌ها «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت کشور» از طریق نشر و تبلیغ آیین بهائیت اعلام شده است

در ماه‌های اخیر موارد یورش ماموران امنیتی به خانه شهروندان بهائی و بازداشت آن‌ها در شهرهای مختلف ایران افزایش یافته است- MARTIN BERNETTI / AFP

شش شهروند بهائی در استان بوشهر ایران، با حکم دادگاه انقلاب، درمجموع به بیش از ۷۰ سال زندان محکوم شدند. 

وب‌سایت هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران، روز چهارشنبه، پنجم خردادماه، با انتشار حکم دادگاه انقلاب شهرستان دشتستان، واقع در شهر برازجان استان بوشهر، از صدور رای محکومیت شش شهروند بهایی به‌ نام‌های برهان اسماعیلی، مریم بشیر، فرانک شیخی، هایده رام، مینو بشیر و درنا اسماعیلی در تاریخ ۲۹ اردیبهشت‌ماه خبر داد.   

در حکم منتشرشده ازجمله اتهام‌های این افراد، به «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» و «اقدام علیه امنیت کشور» از طریق نشر و تبلیغ آیین بهائیت، همچنین «تولید و انتشار تصاویر مبتذل در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ازجمله فیسبوک» و  «فعالیت در موضوعات تربیتی و آموزشی کودکان با محتوای مربوط به آیین بهائیت» اشاره شده است.    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با رأی دادگاه انقلاب، برهان اسماعیلی به ۱۱ سال حبس تعزیری و پنج نفر دیگر هر یک به ۱۲ سال و شش ماه حبس تعزیری و پرداخت یک‌صد میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده‌اند.

به گزارش هرانا، نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران استان بوشهر این شش شهروند بهایی را در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۵ بازداشت کرده بودند. آن‌ها مدتی پس از دستگیری با تودیع وثیقه به‌طور موقت آزاد شده بودند و حکمشان در روزهای اخیر به آن‌ها ابلاغ شده است. 

بهائیان یکی از گروه‌های بزرگ اقلیت‌های مذهبی در ایران محسوب می‌شوند، اما نظام جمهوری اسلامی آیین بهائیت را به‌عنوان مذهب به رسمیت نمی‌شناسد. طی بیش از چهار دهه گذشته، بهائیان از امکان ادامه تحصیل، استخدام در ارگان‌های دولتی و بسیاری از حقوق شهروندی محروم بوده‌اند و احکام متعدد زندان، ضبط اموال و حتی اعدام برایشان صادر شده است. در ماه‌های اخیر گزارش‌ها درمورد یورش ماموران امنیتی به خانه شهروندان بهائی و بازداشت آن‌ها در شهرهای مختلف ایران افزایش یافته است.