ابراز نگرانی عمیق پنتاگون از حمله‌های اخیر در عراق و سوریه

جان کربی گفت: «آنها از سلاح‌های کشنده استفاده می‌کنند، این یک تهدید جدی است»

جان کربی سخنگوی پنتاگون-BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

پنتاگون روز پنجشنبه با اشاره به حمله‌های روزهای اخیر علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه اعلام کرد که به طور «عمیق» نگران است.

نیروهای آمریکایی تنها در روز چهارشنبه هدف سه حمله جداگانه پهپادی و راکتی قرار گرفتند. یکی از این حمله‌ها شامل پرتاب ۱۴ راکت به محل اسکان نیروهای آمریکایی در یک پایگاه هوایی در عراق بود که موجب مجروح شدن دو نیروی خدماتی آمریکایی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله‌ها را بر عهده نگرفته است. اما معمولا چنین حمله‌هایی به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی نسبت داده می‌شود.

ایران تا کنون مسئولیت این حمله‌ها را نپذیرفته است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: «آنها از سلاح‌های کشنده استفاده می‌کنند. نمی‌دانم جز اینکه بگوییم این یک تهدید جدی است، چه می‌توان گفت.»

دولت جو بایدن تا کنون دو بار به حمله‌های راکتی و پهپادی به نیروهای آمریکایی پاسخ داده است. در هر دو مورد مواضع نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق و سوریه مورد حمله قرار گرفت.

تعداد این حمله‌ها که منجر به آسیب‌دیدگی نیروهای آمریکایی در عراق شود در دولت دونالد ترامپ محدود‌تر بود. ترامپ نخستین مرگ ناشی از حمله راکتی به نیروهای آمریکایی را با حذف قاسم سلیمانی پاسخ داد. او در واکنش به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در عراق دستور داد که فرمانده سابق نیروی قدس در عراق هدف گرفته شود. سلیمانی ۱۳ دی ۱۳۹۸ هنگام خروج از فرودگاه بغداد هدف حمله پهپادی قرار گرفت و کشته شد.

تهدید نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه در حالی افزایش یافته که ایران و آمریکا پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن مذاکره برای احیای برجام را آغاز کرده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفته بود که واشینگتن در انتظار هفتمین دور گفت‌و‌گو‌ها با ایران است.

اکسیوس نیز می‌گوید، طرف‌های مذاکرات هسته‌ای در انتظار پاسخ تهران به پیشنهادهای مطرح شده در مذاکرات وین هستند.

بیشتر از جهان