بیش از ۱۹ درصد مدارس کشور به بازسازی نیاز دارند

مدیرکل نوسازی مدارس مدعی شد: تعداد مدارس نیازمند مقاوم‌سازی در سیستان و بلوچستان، صفر است

حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس در معرض تخریب، برای آنان خطرآفرین است- عکس از رکنا

مهرالله رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، اعلام کرد: «۱۹.۵ درصد از مدارس کشور نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی‌اند» اما او نیاز به مقاوم‌سازی مدارس استان سیستان و بلوچستان را صفر اعلام کرد و مدعی شد که «در بحث تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی در این استان نسبت به سایر استان‌ها به مراتب جلوتریم». این در حالی است که در بسیاری از نقاط استان سیستان و بلوچستان اصلا مدرسه و فضای آموزشی وجود ندارد که به مقاوم‌سازی نیاز داشته باشد.

وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرده است که سال تحصیلی آینده حضوری برگزار خواهد شد اما بسیاری از مدارس کشور فرسوده‌اند و حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس در معرض تخریب، برای آنان خطرآفرین است. بر اساس اعلام سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، ۱۹.۵ درصد مدارس کشور نیازمند بازسازی یا مقاوم سازی‌اند. همچنین به گفته او هفت درصد مدارس کشور باید به‌ طور کلی تخریب و از نو ساخته شوند. 

رخشانی مهر اظهار داشت که در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ بودجه تخصیص یافته به عنوان اعتبارات سازمان نوسازی مدارس کافی نبود و به همین دلیل بسیاری از پروژه‌های دولتی و خیرین نیمه‌تمام ماند. مدیرکل نوسازی مدارس همچنین مدعی شد: «تعداد مدارس نیازمند مقاوم‌سازی در استان سیستان و بلوچستان، صفر است.»

او اعلام کرده است که سیستان و بلوچستان در بحث تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی از دیگر استان‌ها جلوتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که سیستان و بلوچستان یکی از پایین‌ترین شاخصه‌های سرانه فضای آموزشی در کشور را دارد و بر اساس اعلام رضا سرحدی نیا، مدیرکل نوسازی مدارس، این استان بیش از شش هزار کلاس درس استاندارد کم دارد.

کمبود فضای آموزشی در برخی نقاط روستایی و حاشیه‌ای استان سیستان و بلوچستان باعث شده است بسیاری از کودکان ترک تحصیل کنند؛ به خصوص دختران نوجوان که گاه ناچارند برای حضور در کلاس درس از روستایی به روستایی دیگر بروند و همین موضوع باعث می‌شود برخی خانواده‌ها فرزندان خود را از ادامه تحصیل منع کنند.

دیگر استان‌های کشور نیز با کمبود فضای آموزشی و فرسودگی مدارس مواجهند. پیش‌تر محمدرضا قربانی، مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور، گفته بود که به ازای هر دانش‌آموز ایرانی، سه متر کمبود فضای آموزشی وجود دارد و برای رسیدن به استاندارد تعیین شده در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش بر اساس تعداد دانش‌آموزان باید دست‌کم ۴۰ میلیون مترمربع به فضای آموزشی کشور افزوده شود.