علیرضا زالی: واکسن وارد کنید، تولید داخلی جوابگو نیست

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران مساله اصلی ایران را در مقابله با همه‌گیری را «واکسیناسیون» اعلام کرد

علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با ویروس کرونا در استان تهران- تصویر از دنیای اقتصاد

علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با ویروس کرونا در استان تهران، با اشاره به موج پنجم همه‌گیری کرونا، مسأله اصلی ایران را در مقابل کرونا، «واکسیناسیون» دانست و تاکید کرد به واردات واکسن کرونا نیازمندیم، چون تولید واکسن‌های داخلی جوابگوی نیاز کشور نیست.

زالی روز دوشنبه، ۱۴ تیرماه، در جلسه ستاد مقابله با کرونا، یکی از دلایل ورود به موج پنجم همه‌گیری کرونا در ایران را «درصد ناچیز واکسیناسیون» در کشور دانست که کنترل بیماری را مشکل کرده است. او گفت: «مسئله اصلی ما در برابر کرونا، واکسیناسیون است و هرچه با تعلل بیشتر صورت بگیرد، ما شاهد مرگ‌و‌میر بیشتر خواهیم بود.» 

فرمانده ستاد عملیات مقابله با ویروس کرونا در استان تهران با اشاره به کاهش مرگ‌‌ومیر در بازه سنی بالای ۷۰ سال، پس از انجام واکسیناسیون در هفته‌های اخیر، پیگیری استراتژی واردات واکسن کرونا را ضروری دانست و گفت: «نیاز کشور ما را تولید واکسن‌های داخلی رفع نمی‌کند و نیاز به واردات واکسن است.» 

او با اشاره به واکسینه شدن درصد قابل توجهی از شهروندان در بعضی کشورهای همسایه و انتقاد از تمرکز صرف بر تولید واکسن داخلی، گفت: «در کشور‌های همسایه ما، مقدار واکسیناسیون به عدد قابل توجهی رسیده و ما در منطقه تنها مانده‌ایم و باید دغدغه اصلی ما تولید واکسن باشد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان کشورهای همسایه ایران، امارات متحده عربی درحال حاضر از نظر میزان واکسیناسیون شهروندان، در صدر فهرست جهانی قرار گرفته است و تقریبا سه‌چهارم جمعیت این کشور دست‌کم یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند. در ترکیه نیز تعداد واکسن‌های تزریق‌شده کرونا به بیش از ۵۲ میلیون دوز رسیده و این کشور در جایگاه نهمین کشور جهان از نظر میزان واکسیناسیون شهروندان قرار گرفته است. اما در ایران تا روز دوشنبه در مجموع نزدیک به ۶.۵ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده است و تنها حدود یک‌میلیون و یک‌هزار نفر هر دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند. 

هم‌زمان با آغاز موج پنجم کرونا و روند کند واکسیناسیون در ایران، با توجه به اجرای طرح واکسیناسیون رایگان گردشگران در ارمنستان، گزارش‌های بسیاری از افزایش سفر‌های ایرانیان به آن کشور برای دریافت واکسن کرونا منتشر شده است.  

این درحالی است که در ایران، هفت واکسن داخلی یا تولید مشترک با کشورهای دیگر، درحال آزمایش یا تولید است و دو واکسن ایران کوو برکت و پاستوکووک انستیتو پاستور مجوز استفاده اضطراری در ایران را دریافت کرده‌اند. با وجود این، هیچ‌یک از این واکسن‌ها هنوز وارد روند واکسیناسیون عمومی در کشور نشده‌اند.

موج پنجم همه‌گیری کرونا در ایران در هفته‌های گذشته از استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور آغاز شد و به‌تدریج به مرکز و شمال ایران رسید. بنابر اعلام مقام‌های بهداشتی، ویروس غالب در موج پنجم، سویه دلتای ویروس کرونا (گونه جهش‌یافته در کشور هند) است.