بگومگوی علنی عربستان سعودی و امارات بر سر افزایش تولید اوپک

ریاض: به دلیل ادامه همه‌گیری کرونا و رکود اقتصادی کشورها، باید در افزایش تولید بسیار محتاط بود

بر اساس پیشنهاد اوپک پلاس، امارات باید تولید نفت خود را ۱۸ درصد کاهش دهد، در حالی که این کاهش برای عربستان سعودی ۵ درصد خواهد بود- Fayez Nureldine / AFP

امارات متحده عربی و عربستان سعودی، دو متحد حوزه خلیج فارس، بر سر تمدید محدودیت تولید نفت اوپک دچار اختلاف علنی شدند.

عربستان سعودی رهبری گروهی از کشورهای اوپک را برای محدودیت تولید نفت تا پایان سال ۲۰۲۲ به عهده دارد، ولی امارات روز یکشنبه با این خواسته مخالفت کرد و گفت که کاهش تولید تا بعد از موعد تعیین شده، یعنی آوریل ۲۰۲۲، «بی‌انصافی در حق امارات» خواهد بود.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی آمریکا، امارات بر آن است که بازار پس از سقوط بهای نفت در سال گذشته بر اثر بحران شیوع کرونا، نیاز مبرمی به افزایش تولید نفت خام دارد.

کاهش تولید شدید نفت اوپک جلو سقوط هر چه بیشتر بهای نفت را گرفته است، اما افزایش زودهنگام تولید می‌تواند دوباره باعث افت بهای نفت شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست‌های روز جمعه سیزده کشور عضو اوپک و ۲۳ کشور عضو اوپک پلاس، نتوانست بر سر میزان تولید نفت به توافقی دست یابد.

بر اساس پیشنهاد اوپک پلاس، امارات باید تولید نفت خود را ۱۸ درصد کاهش دهد، در حالی که این کاهش برای عربستان سعودی ۵ درصد خواهد بود.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات، روز یکشنبه به سی‌ان‌بی‌سی گفت که کشورش «بیشترین فداکاری را کرده، و به مدت دوسال، یک سوم تولید خود را معطل نگه داشته‌است.»

او گفت: «ما نمی‌توانیم با همین شرایط به توافق جدیدی برسیم. این حق حاکمیت ملی ما است.»

اما عربستان سعودی هشدار داده است که در حالی همه‌گیری کرونا هنوز ادامه دارد و بهبود شرایط اقتصادی کشورها بسیار کند است، باید در افزایش تولید بسیار محتاط بود.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، گفت: «در چهارده ماه گذشته تلاش عظیمی صورت گرفت که به نتایج عالی منجر شد. حیف است که این دستاوردها به باد برود... کمی مصالحه و کمی عقلانیت، ما را نجات خواهد داد.»

بیشتر از اقتصاد