وزیر بهداشت: پیک چهارم را با عزت و عظمت مدیریت کردیم

نمکی انتقادات از عملکرد وزارت بهداشت در سیستان و بلوچستان را سیاه‌نمایی خواند

سعید نمکی عملکرد وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در برابر کرونا را ستود - عکس از اقتصاد آنلاین

وزیر بهداشت علی‌رغم وضعیت اسفناک برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان و عقب‌ماندگی ایران در زمینه واکسیناسیون مدعی شد وزارت بهداشت پیک چهارم کرونا را با عزت و عظمت مدیریت کرده است.

سعید نمکی با اشاره به وضعیت مواجهه بریتانیا و فرانسه با ویروس جهش یافته کرونا اظهار داشت: «وقتی ویروس انگلیسی آمد همه دیدید و خواندید که کشورهایی مانند انگلیس با دیرینه‌ای بسیار پر اقتدار در نظام سلامت و کشورهایی مانند فرانسه و بقیه‌ای که میزان تخت‌شان نسبت به جمعیت حدوداً هفت برابر ماست، در هفته‌های اول زانو زدند و بیماران زیادی را در پشت در بیمارستان‌ها و زمین‌های چمن و پارک‌ها دیدید، اما با لطف خداوند و به همت غیور مردان و غیور زنان این سرزمین هرگز چنین صحنه‌ای را در هیچ کجای جمهوری اسلامی ایران ندیدید.»

این سخنان در حالی است که میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در کل بریتانیا روز گذشته ۱۵ نفر بوده و طی دو ماه گذشته در برخی روزها تعداد افراد در گذشته در لندن به صفر رسید. اما در ایران روز گذشته بر اساس آمار رسمی ۱۶۵ بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند. آماری که از نظر بسیاری از کارشناسان و حتی مسئولان جمهوری اسلامی نیز زیر سوال است و چند برابر تخمین زده می شود.

همچنین بریتانیا نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت خود را واکسینه کرده است و از این لحاظ پیشتاز است.

نمکی در ادامه انتقادات از وضعیت وخیم سیستان و بلوچستان را سیاه‌نمایی خواند و گفت همین الان که عده‌ای در سیستان و بلوچستان بلوا می‌کنند، حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت خالی در سیستان و بلوچستان داریم و آنلاین می‌بینیم و رصد می‌کنیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد در این زمینه نیز ادعاهای نمکی در مورد سیستان و بلوچستان نیز باتوجه‌به شواهد میدانی و اخبار ارسالی از سوی خبرنگاران و مردم عادی با واقعیت تفاوت چشمگیری دارد.
وضعیت ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان وخیم گزارش شده است. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، از اینکه هشدار روزهای گذشته جدی گرفته نشد انتقاد کرد و گفت وضعیت فوق بحرانی است.

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ابتلای روزانه بیش از ۱۲۰۰ نفر از مردم سیستان و بلوچستان به کرونا، مقصر اصلی افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در استان سیستان و بلوچستان را وزیر بهداشت دانست و خواهان اقدام قوه قضائیه علیه او شد.

در روزهای گذشته صحبت از افزایش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران مطرح شده است و نگرانی بابت موج پنجم کرونا نیز افزایش یافته است.

استان سیستان و بلوچستان به دلیل عدم توسعه‌یافتگی و کمبود مراکز درمانی مجهز برخی محدودیت‌هایی برای شهروندان ساکن این مناطق شرایط به‌مراتب بدتری دارد.

مدیر کمپین فعالین بلوچ در این باره می‌گوید: «سیستم بهداشت و درمانی در استان ما بسیار ضعیف است. همه مردم بلوچستان به خدمات درمانی و بهداشتی خوب دسترسی ندارند و بیشترین جمعیت بلوچستان که در حاشیه شهرها و روستاها سکونت دارند و به کووید مبتلا شده‌اند، توانایی رفتن به مراکز درمانی شهرستان‌ها را ندارند چراکه برایشان بسیار هزینه‌بر است. با توجه به اینکه منطقه ما ازنظر فقر پایین‌ترین رتبه کشور را دارد مردم توانایی پرداخت هزینه‌ها را ندارند.»