هشدار آمریکا: خطر قدرت گرفتن دوباره داعش در سوریه، عراق و افغانستان

«فقر، نابرابری و حس بی‌عدالتی بسیاری جوانان را به گروه‌های تروریستی چون داعش می‌کشاند»

گروه تروریستی داعش- AFP PHOTO / HO / ISIL

جان گادفری، نماینده آمریکا در ائتلاف جهانی ضدداعش، هشدار می‌دهد که خطر قدرت گرفتن این گروه در سه کشور سوریه، عراق و افغانستان همچنان موجود است و کار هنوز تمام نشده است.

آقای گادفری، که در حال حاضر به طور موقت در این سمت حضور دارد، روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت داعش در عراق و سوریه از وضعیت بد اقتصادی این دو کشور برای رشد خود استفاده می‌کند. او گفت: «حرفی که هم در عراق و هم در سوریه مدام شنیده‌ام این است که فقر، نابرابری و احساس بی‌عدالتی همچنان بسیاری جوانان را به گروه‌های تروریستی همچون داعش می‌کشاند.»

این دیپلمات که به تازگی سفری به عراق و سوریه داشت، گفت خشکی شدید و خرمن بد امسال (که نیمی از میزان معمول بوده است) آثار اقتصادی مخربی داشته و به افزایش بیکاری انجامیده است. او گفت شرکای محلی آمریکا می‌گویند داعش «فعالانه به دنبال استفاده از اوضاع اقتصادی برای برقراری مجدد حضور خود در آن مناطقی است که بیشتر از همه از رکود اقتصادی رنج می‌برند».

آقای گادفری در همین تماس تلفنی با خبرنگاران به موضوع افغانستان هم پرداخت. در حالی که خروج نیروهای آمریکا از افغانستان به مراحل نهایی خود نزدیک می‌شود او گفت شاخه موسوم به «خراسانِ» داعش همچنان «خطری جدی» است. مقام‌های آمریکایی چند سالی است هشدار می‌دهند که حضور داعش در افغانستان هنوز به طور کامل قطع نشده است.

این نماینده آمریکایی که در ضمن هماهنگ‌کننده موقت فعالیت‌های ضدتروریستی وزارت خارجه آمریکا نیز است، گفت:‌ «ما مدت‌ها است به شاخه خراسان گروه داعش در افغانستان توجه داریم. به نظر ما این گروه خطری جدی محسوب می‌شود. نظر رهبری نظامی این است که این گروه قابلیت این را دارد که در مدت دو سال ظرفیت خود را بازیابد و این برابر با چیزی است که از سایر بخش‌های دولت آمریکا شنیده‌ایم.»

در زمان نوشتن این مطلب بیش از پنجاه درصد نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شده‌اند و این خروج با سرعت هرچه بیشتر ادامه دارد و به نظر مدت‌ها پیش از مهلت ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ انجام می‌شود.

آستین لوید، وزیر دفاع آمریکا، روز پنجشنبه در پنتاگون با عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجه ازبکستان، دیدار کرد. ازبکستان هم‌مرز با افغانستان است و گفته می‌شود آمریکا می‌خواهد برخی نیروهای خود را در این کشور مستقر کند.

آقای گادفری گفت با اینکه هدف داعش برپایی دوباره دولت خود در عراق و سوریه است این کشور همچنان به فعالیت‌هایش در سایر کشورهای آسیایی و آفریقایی ادامه می‌دهد. جلسه وزرای ائتلاف جهانی مبارزه با داعش روز ۲۸ ژوئن در رم تشکیل شد و در آنجا نیز بر این موضوع تاکید شد.

عراق در دسامبر ۲۰۱۷ پیروزی خود بر داعش را اعلام کرد اما این گروه همچنان هم در خاک این کشور حضور دارد و هم در خاک سوریه. نیروهای داعش به خصوص در مناطق روستایی و کوهستانی شمال و غرب عراق حضور دارند و سال گذشته نیز گمان می‌شد که در چند حمله در بغداد نیز دست داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سوریه نیز نیروهای داعش همچنان به حملات خود ادامه می‌دهند:‌ هم علیه نیروهای دولت بشار اسد و هم علیه «نیروهای دموکراتیک سوریه»، گروهی به رهبری کردهای چپ‌گرای سوریه که از حمایت نظامی آمریکا برخوردار است. آخرین پایگاه داعش در سوریه شهر باغوز در منطقه ابوکمال واقع بر رود فرات و نزدیک مرز این کشور با عراق بود که در مارس ۲۰۱۹ سقوط کرد. هزاران نفر از نیروهای داعش و خانواده‌هایشان از آن پس به اردوگاه‌هایی منتقل شدند که تحت اداره «نیروهای دموکراتیک سوریه»‌اند و اداره‌شان آسان نیست.

بیش از ۴۳ هزار مرد، زن و کودک در این اردوگاه‌ها حضور دارند و آقای گادفری تاکید داشت که این‌ها «خطری بالقوه برای امنیت منطقه و فراسوی آن» هستند. گروه‌های حقوق بشری مدام در مورد شرایط این اردوگاه‌ها هشدار داده‌اند.

رهبری «نیروهای دموکراتیک» مدت‌ها است از مشکلات خود در اداره این اردوگاه‌ها می‌گوید و خواهان کمک مالی است. خواست دیگر این نیروها این است که کشورها شهروندان خود را از این اردوگاه‌ها تحویل بگیرند. گرچه بیشتر ساکنان اردوگاه‌ها شهروندان عراق و سوریه‌اند اما بسیاری از آن‌ها شهروندان کشورهای خارجی هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه بر متحدان آمریکا فشار آورد که شهروندان خود را پس بگیرند. او گفت که دست‌کم ۱۰ هزار نیروی داعش در این اردوگاه‌ها حضور دارند که حدود دو هزار نفرشان خارجی هستند و این اوضاع را «ناپایدار» خواند.

آقای گادفری روز پنجشنبه گفت آمریکا تا به حال مجموع ۲۸ شهروند خود را تحویل گرفته است که ۱۲ نفرشان بزرگسال بوده‌اند و از این میان ۱۰ نفرشان در روند قضایی و تعقیب قانونی قرار گرفته‌اند.

در تحولی دیگر در سوریه، فرانسه روز پنجشنبه به روسیه هشدار داد که اگر اجازه ارسال کمک بشردوستانه تنها درون مرزهای سوریه (و نه از کشورهای همسایه) داده شود، این کشور و سایر کشورهای غربی ارسال کمک را به طور کل قطع می‌کنند.

نیکولا ده ریویر، سفیر فرانسه در سازمان ملل و رئيس کنونی شورای امنیت، در نشستی خبری گفت کمک بشردوستانه باید به اراضی‌ای مثل شمال غرب سوریه که در اختیار شورشیان اسلام‌گرا است و شمال شرق که در اختیار «نیروهای دموکراتیک سوریه» است برسد و این کمک‌ها را تنها می‌توان از مرز ترکیه به دست آن‌ها رساند.