بازار داغ فروش سوالات کنکور؛ قیمت، یک میلیارد تومان

فروش سؤالات کنکور باعث تبعیض بین متقاضیان با پشتوانه مالی بهتر، و افراد کم بضاعت شده است

قیمت فروش سوالات کنکور در فضای مجازی - عکس از twitter:@tejaratnews

هر ساله با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور نگرانی داوطلبان و خانواده‌های آنها افزایش می‌یابد. از آنجا که موفقیت در کنکور یکی از مهم‌ترین ارزش‌های اجتماعی در ایران محسوب می‌شود، بسیاری حاضرند برای رسیدن به آن هر هزینه‌ای را بپردازند. این موضوع از پرداخت هزینه‌های گزاف برای شرکت در کلاس‌های کنکور و خرید کتاب و استخدام معلم خصوصی است تا «خرید سؤالات کنکور.»

این روزها تب فروش سؤالات کنکور نیز افزایش یافته است. فروشندگان قیمت‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند. این قیمت‌ها از ۱۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۱ میلیارد هم می‌رسد. هر چه به زمان برگزاری نزدیک‌تر شویم، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. گویا در بازار یک کالایی کمیاب می‌شود و به دلیل عرضه کمتر و تقاضای بیشتر، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

تجارت نیوز به نقل از یکی از فروشندگان می‌نویسد: «به‌عنوان ضمانت مدارک شناسایی فرد واسطه که سؤالات را از او خریده‌ایم به خریداران می‌دهیم و از واسطه چک سفید امضا و سند خانه تضمین می‌گیریم که بداند مسئله چقدر جدی است و سؤالات کنکور را تحویل دهد.»

در فضای مجازی نیز این قبیل تبلیغات دیده می‌شود. از ۲۵ میلیون تومان آگهی هست به بالا. هرکدام از فروشندگان روش خاص خود را دارند. یکی می‌گوید که خریداران باید احراز هویت شوند. ابتدا باید مدارک هویتی متقاضی شرکت در کنکور دریافت شود و پس از بررسی‌های تیم فروش، فرد باید مصاحبه تصویری شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما چطور می‌شود به این فروشندگان اعتماد کرد؟

در همین رابطه، رئیس پلیس فتا مازندران گفت: «افراد کلاهبردار بعد از ارتباط با مشتریان خود و با جلب اعتماد آنها، با استفاده از پیام‌رسان‌های موازی اقدام به تبلیغ و فروش غیرقانونی برخی سؤالات همراه با جواب می‌کنند که بسیاری از این سؤالات مربوط به آزمون‌های سال‌های گذشته است.»

پیش‌تر نیز داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا پایتخت اظهار داشت تابه‌حال ۱۲ نفر از مدعیان فروش سؤالات کنکور دستگیر شده‌اند.

بااین‌حال به نظر می‌رسد کنکور همچنان یکی از اهداف مهم برای جوانان ایرانی محسوب می‌شود و همین موضوع باعث شده تا رقابت بر سررسیدن به این هدف با هر ابزاری توجیه‌پذیر باشد.

تنش عصبی ناشی از کنکور، مضاف بر هزینه‌های اجتماعی و روانی، هزینه اقتصادی شدیدی را نیز به خانواده‌های متقاضیان تحمیل می‌کند. طی سال‌هایی که کلاس‌های متنوع آمادگی برای کنکور و روش‌های آموزشی ویژه کنکور شکل گرفت، بسیاری از خانواده‌ها حاضر به پرداخت ارقام سنگینی شدند تا شاید شانس پذیرش فرزندشان را بالاتر ببرند. کلاس‌ها و روش‌های آموزشی، الزاماً سطح دانش فرد را افزایش نمی‌دهد، بلکه راه و روش‌های دور زدن پرسش‌ها را به متقاضی می‌آموزد. نبود امکان دسترسی برای همگان به کلاس‌ها و کتاب‌های کمکی آموزشی با قیمت‌های گزاف برخی از آن‌ها، عملاً عدالت آموزشی را خدشه‌دار کرده است. امکان تحصیل در شرایط برابر که در قانون اساسی نیز ذکر شده است، طی سال‌های برگزاری کنکور عملاً نقض شده است و به بروز تبعیض بین متقاضیان با پشتوانه مالی بهتر، و افراد کم‌بضاعت انجامیده است.