حمله هوایی اسرائیل به نوار غزه در واکنش به ارسال بادکنک‌های آتش‌زا

پس از آتش‌بس اخیر، این سومین درگیری جدی میان دو طرف محسوب می‌شود

فلسطینی‌ها می‌گویند هدف از ارسال این بادکنک‌ها، فشار بر اسرائیل برای کاهش محدودیت‌های نوار غزه است- Ahmed Zakot/ Reuters

جنگنده‌های ارتش اسرائیل بار دیگر اهدافی متعلق به شبه‌نظامیان حماس را در نوار غزه هدف حمله قرار داند.

پس از آتش‌‌بسی که بیش از یک ماه پیش، از ۳۱ اردیبهشت‌ماه (۲۱ مه) به جنگ ۱۱ روزه اسرائیل و شبه‌نظامیان حماس در نوار غزه پایان داد، این سومین بار است که اسرائیل در پاسخ به بادکنک‌های آتش‌زای ارسال‌شده از فلسطین، به اهدافی در غزه حمله می‌کند.

ارتش اسرائیل روز جمعه، ۱۱ تیرماه، در بیانیه‌ای اعلام  کرد که در واکنش به ارسال بادکنک‌های آتش‌زا به‌سمت خاک آن کشور، جنگنده‌های نیروی هوایی در ساعت‌های اولیه بامداد، یک تاسیسات ساخت اسلحه متعلق به شبه‌نطامیان حماس را در هدف حمله قرار دادند. 

سازمان آتش‌نشانی اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد که ارسال بادکنک‌های آتش‌زا از غزه باعث چهار آتش‌سوزی جزئی در منطقه اشکول جنوبی در مرز غزه شده است. مشخص نشده است که این بادکنک‌های را کدام گروه شبه‌نظامی فلسطینی به این سوی مرز ارسال کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان برقراری آتش‌بس تاکنون، فلسطینیان به‌طور پراکنده بادکنک‌هایی را که مواد محترقه به آن‌ها وصل شده است، از مرز به این‌سو فرستاده‌اند که موجب آتش‌سوزی در مزارع اسرائیل شده است. فلسطینی‌ها می‌گویند هدف از ارسال این بادکنک‌ها این است که اسرائیل را تحت فشار قرار دهند تا محدودیت‌های اعمال‌شده بر نوار غزه را که طی جنگ ۱۱روزه اخیر افزایش یافته است را کاهش دهد.

بنابه گزارش خبرگزاری رویترز، اسرائیل در هفته گذشته برخی محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده برای نوار غزه را کاهش داد که درپی آن، ارسال بادکنک‌ها متوقف شده بود، اما روز پنج‌شنبه این کار از سر گرفته شد.  

درگیری‌های اخیر شامل ارسال بادکنک‌های آتش‌زا و حمله‌های هوایی میان اسرائیل و فلسطینیان هنوز به درگیری‌های شدیدتری منجر نشده است، اما سازمان ملل و کشور مصر به‌منظور میانجی‌گری برای خاتمه دادن به این درگیری‌ها پا پیش گذاشته‌اند و تلاش می‌کنند دو طرف را به آتش‌بس بلندمدت  راضی کنند.