گزارش سی‌ان‌ان از کارزار «اتحاد برای نوید» برای مقابله با فشارها بر ورزشکاران ایران

این کارزار خواستار اقدام کمیته بین‌المللی المپیک و حذف جمهوری اسلامی از بازی‌های المپیک شده است

کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران در بازی‌های المپیک زمستانی سوچی (۲۰۱۴)- ANDREJ ISAKOVIC / AFP

بخش ورزشی شبکه خبری آمریکایی سی‌ان‌ان ضمن گفت‌وگو با تعدادی از ورزشکاران و قهرمانان پیشین ورزشی ایرانی، به فشارهای موجود در جمهوری اسلامی ایران بر ورزشکاران و تلاش کارزار «اتحاد برای نوید» برای مقابله با این فشارها پرداخته است. 

در این گزارش آمده است: «بنابر منشور المپیک که برپایه اساسنامه و قوانین و اصول اساسی کمیته بین‌المللی المپیک تصویب شده ، ورزش باید برای همگان آزاد و عادلانه باشد؛ اما ورزشکاران ایرانی می‌گویند وضعیت برای آنان این‌گونه نیست».  

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی که روز پنج‌شنبه، ۱۰ تیرماه منتشر کرد، با سردار پاشایی، کشتی‌گیر ایرانی و قهرمان پیشین کشتی جوانان جهان، شیوا امینی، عضو پیشین تیم ملی فوتسال زنان ایران، وحید سرلک، عضو پیشین تیم ملی جودو ایران و قهرمان سابق آسیا و مهدی جعفر‌قلی‌زاده، عضو پیشین تیم ملی کاراته ایران و قهرمان سابق آسیا گفت‌وگو کرده است. آن‌ها از تبعیض‌ها و فشارهای مختلفی که در جمهوری اسلامی بر ورزشکاران اعمال می‌شود، از حجاب اجباری و تبعیض علیه زنان تا اجبار به بازی نکردن مقابل ورزشکاران اسرائیلی و دیگر ترس‌ها و تهدیدهای هر روزه گفته‌اند. این چهار ورزشکار ایرانی که همگی از چندین سال پیش، درپی فشارهای مختلف، ایران را ترک کرده و در تبعیدی خودخواسته، خارج از کشور زندگی می‌کنند، همگی عضو کارزار «اتحاد برای نوید» هستند.

درپی اجرای حکم اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی، با وجود اعتراض‌های گسترده داخلی و خارجی به این حکم قوه قضائیه جمهوری اسلامی، تعدادی از فعالان حقوق بشر و ورزشکاران ایرانی در مهرماه ۹۹ کارزاری با عنوان «اتحاد برای نوید» به‌راه انداختند. در این گزارش آمده است: «اعدام افکاری- به اتهام قتلی که خانواده و دوستانش می‌گویند او مرتکب نشده است- جامعه ورزشی را به خود جلب کرد و آن‌ها را به عمل واداشت.»

در طول چند ماه، کارزار «اتحاد برای نوید» با ارسال نامه‌هایی به توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک و هیئت اجرایی این کمیته، خواستار اقدام فوری علیه کمیته ملی المپیک ایران و حذف جمهوری اسلامی ایران از بازی‌های المپیک شدند. بنابر گزارش سی‌ان‌ان، این کارزار در سه نامه‌ای که در ماه‌های مارس و آوریل فرستاده است، نام و مطالعه موردی ۲۰ ورزشکاری را که از مداخلات سیاسی در ایران آسیب دیده‌اند، به کمیته ملی المپیک ارائه کرده است. از این ۲۰مورد، تنها نام ۱۲ ورزشکار به‌طور عمومی اعلام شده و اسامی هشت نفر دیگر آن‌ها که هنوز در ایران زندگی می‌کنند، برای محافظتشان پنهان مانده است.     

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سردار پاشایی، کشتی‌گیر ایرانی و قهرمان پیشین کشتی جوانان جهان که در حال حاضر در آمریکا زندگی می‌کند و سخنگوی کارزار «اتحاد برای نوید» است، به سی‌ان‌ان گفت: «ما سوال ساده‌ای داریم. آیا کشورهای عضو کمیته بین‌المللی المپیک می‌توانند ورزشکاران را شکنجه و دستگیر و اصول منشور المپیک را نقض کنند؟ آیا شما برای محافظت از این ورزشکاران کاری انجام می‌دهید؟ آن‌ها از لحاظ رعایت حقوقشان، به‌طور روزانه مورد تبعیض قرار می‌گیرند.» 

براساس منشور اصول بنیادین بازی‌های المپیک، «پرداختن به تمرین‌های ورزشی از حقوق بشری است» و «سازمان‌های ورزشی حاضر در المپیک باید از لحاظ سیاسی بی‌طرف باشند.» دسترسی به ورزش باید برای همه، بدون «هرگونه تبعیضی از لحاظ نژاد، رنگ، جنسیت، گرایش جنسی، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا عقاید دیگر، منشا ملی یا اجتماعی، دارایی یا مشخصه‌های دیگر» امکان‌پذیر باشد.   

پاشایی به سی‌ان‌ان می‌گوید: «وقتی ورزشکاران با حریف اسرائیلی مسابقه نمی‌دهند، به کمیته ملی المپیک گفته می‌شود که این تصمیم شخصی آن‌ها بوده است، اما این یک دروغ بزرگ است. در تک‌تک سفرها، افرادی اطلاعاتی-امنیتی ورزشکاران را ۲۴ساعته زیر نظر دارند و اگر آن‌ها خطایی انجام دهند، مجازات می‌شوند.» او این مساله را از موارد آشکار نقض منشور المپیک و اعمال تبعیض بر ورزشکاران می‌داند. 

تاکنون تنها پاسخ کمیته ملی المپیک به نامه‌ها و درخواست‌هایی کارزار، تایید ضمنی دریافت مدارک ارسال‌شده بوده است، اما اعضای کارزار «اتحاد برای نوید» امیدوارند که این نهاد بین‌المللی ورزشی در نهایت اقدام به موقعی انجام دهد.   

پاشایی همچنین می‌گوید شواهدی وجود دارد که رئیس فعلی کمیته ملی المپیک ایران، رضا صالحی امیری، پیش‌تر از مدیران ارشد وزارت اطلاعات ایران بوده و «در دستگیری و شکنجه افراد نقش داشته و حالا قرار است به بازی‌های المپیک برود». 

ورزشکاران عضو کارزار «اتحاد برای نوید» که با سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرده‌اند، معتقدند که وقتی بزرگ‌ترین نهاد حاکم بر ورزش در جهان اقدامی انجام دهد، جمهوری اسلامی ایران مجبور می‌شود سیاست را از ورزش جدا کند و با ورزشکاران رفتار بهتری داشته باشد؛ اما ممکن است این اقدام، به‌بهای محرومیت ورزشکاران ایرانی از حضور در المپیک انجام شود.

مهدی جعفرقلی‌زاده می‌گوید به‌علت این درخواست ما از کمیته ملی المپیک بسیاری از افراد فکر می‌کنند ما با ورزش در ایران مخالفیم، اما این حقیقت ندارد؛ او می‌افزاید: «آن‌ها باید بدانند که ما ورزشکار و سال‌ها در تیم ملی این کشور بوده‌ایم. ما فقط می‌خواهیم بگوییم که از شکنجه مردم و کشتن آن‌ها دست بردارید.»  

بیشتر از ورزش