نیویورک تایمز: نفوذ «ماموران ایرانی» به پیام‌رسان‌‌های فعالان اسرائیلی

این بخشی از کارزار سری حکومت ایران برای انتشار اخبار کذب در فضای مجازی است

فیس‌بوک در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا پایان ۲۰۲۰ حدود ۱۵۰ حساب کاربری جعلی را شناسایی و مسدود کرده است- Pixabay

روزنامه نیویورک‌تایمز در یک گزارش مفصل از تلاش عوامل مرتبط با حکومت ایران برای نفوذ به برخی گروه‌های موجود در پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌اپ و تلگرام در چند ماه اخیر خبر داد و گفت فعالان اسرائیلی و ایجاد دودستگی بین آن‌ها، از اهداف اصلی این عملیات است.

در این گزارش که عصر چهارشنبه روی وب‌سایت این روزنامه آمریکایی قرار گرفت و امروز (۱ ژوئیه) در نسخه چاپی آن منتشر شد، به یک کانال تلگرامی اشاره شده است که پس از پایان دوره نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو در اسرائیل در ۱۳ ژوئن، و ضمن ابراز شادمانی خواستار حبس او شده است.

پژوهشگران حوزه اخبار جعلی در اسرائیل می‌گویند این بخشی از کارزار سری حکومت ایران برای انتشار اخبار نادرست در فضای مجازی است و ماموران ایرانی در مدت چندین ماه به گروه‌های کوچکی در واتس‌اپ، تلگرام و دیگر پیام‌رسان‌ها که فعالان اسرائیلی در آن‌ها حضور دارند نفوذ کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتشار مطالب تفرقه‌انگیز و ایجاد حس بدبینی بین کاربران نسبت به یکدیگر، برانگیختن احساسات ضددولتی میان کاربران اسرائیلی و همچنین کسب اطلاعات در مورد تظاهرات و تجمعات اعتراضی احتمالی و سازماندهی فعالان سیاسی و مدنی، از جمله اهداف ماموران ایرانی عنوان شده است.

فیک ریپورتر، گروهی اسرائیلی که انتشار اخبار و اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده در اینترنت را رصد می‌کند و برای نخستین بار به این عملیات جمهوری اسلامی پی برده است، می‌گوید این روشی است برای حکومت‌ها که با انجام عملیات در ابعاد کوچک خود را رادار شرکت‌های فناوری اطلاعات پنهان کنند.

شرکت‌های بزرگ اینترنتی مانند فیس‌بوک و توییتر چند سالی است که تدابیر گسترده‌ای را برای برخورد با کارزارهایی از این دست آغاز کرده‌اند و از آنجایی که مطالب در پیام‌رسان‌ها میان کاربران رد و بدل می‌شود، فعالیت دولت‌ها برای انتشار اخبار نادرست در این بخش از دید این شرکت‌ها پنهان مانده است.

فیس‌بوک در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا پایان ۲۰۲۰ حدود ۱۵۰ حساب کاربری جعلی را شناسایی و مسدود کرده است که بخش بزرگی از آن‌ها به انتشار اخبار و اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده با هدف تاثیرگذاری بر کاربران آمریکایی فعالیت داشتند و منشاء برخی در آمریکا و برخی دیگر در کشورهایی مانند ایران و روسیه بوده‌ است.

در گزارش نیویورک تایمز از قول سخنگوی فیس‌بوک گفته شده است که تهدیدهای کاربران مستقر در ایران از طرف بخشی از گروه‌هایی‌ است که فعالیت‌های مستمر و نسبتا قوی در این زمینه دارند.