روحانی: آمریکایی‌ها می‌خواستند در کشور قطحی ایجاد کنند اما نتوانستند

«ترامپ احمق پیغام داد ۴ تا ونتیلاتور به شما می‌دهیم؛ من هم گفتم اگر می‌خواهی ما ۴۰ تا به تو می‌دهیم »

روحانی با دفاع از خود می‌گوید جنگ اقتصادی، خشکسالی و یک سال سیل مردم را در مشقت قرار داد- Iranian Presidency / AFP

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، دولت ترامپ را متهم کرد که قصد داشته با ایجاد قحطی در ایران، باعث سقوط نظام شود.

او روز پنجشنبه، ۱۱ خرداد، در مراسم افتتاح طرح‌های ملی گفت: «می‌گفتند وقتی ایران کالایی را وارد نکند، قحطی می‌شود و آن وقت مردم بیرون می‌آیند و نظام ساقط می‌شود. البته آمریکایی‌ها عقل زیادی ندارند، ولی با همین عقل کم طراحی کرده بودند توسط ترامپ، بولتون و پمپئو و افراد رذلی که در صدر امور بودند.»

روحانی گفت: «ترامپ احمق پیغام داد ۴ تا ونتیلاتور به شما می‌دهیم؛ من هم گفتم اگر می‌خواهی ما ۴۰ تا به تو می‌دهیم.»

او گفت: «آمریکا در اجرای نقشه‌اش موفق نشد. دلیل عدم موفقیت آمریکا این بود که ما صادرات کالاهای دیگر را جایگزین صادرات نفت کردیم. بازار ما پر از جنس بود، قحطی وجود نداشت، البته گرانی بود.»

روحانی افزود: «جنگ اقتصادی که ترامپ وارد کرد، فشار زیادی به مردم از نظر قیمت و تورم وارد کرد ولی در خود محصول که می‌خواستند قطحی درست کنند، اشتغال ایجاد نشود، بیکاری گسترده باشد، موفق نشدند و نتوانستند.»

او گفت: «به جای نفتی که تحریم کردند، جایگزین ایجاد کردیم. در زمینه گاز، محصول بیشتری به دست آوردیم. از ۶۴۰ میلیون مترمکعب گاز به هزار و خرده‌ای میلیون مترمکعب گاز در روز رسیدیم که دیگر لازم به وارد کردن گاز نشد و حتی بخشی از آن را هم صادر کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی در حالی از موفقیت دولت خود سخن می‌گوید که در داخل کشور هم از سوی هر دو جناح، به دلیل عملکردش در حوزه اقتصاد به‌شدت مورد انتقاد بوده است.

او در توضیح حرف‌های دیروزش که با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد، نیز گفت: «مردم صبر و مقاومت کردند و سختی زیادی کشیدند. من دیروز در دولت گفتم حقوق کارمندان را در این هشت سال، ۵.۵ برابر کردیم و حقوق بازنشستگان هفت برابر شد. اما این کافی نبوده است. من می‌فهمم کرونا یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را بیکار کرد. یک میلیون بیکار یعنی چند میلیون نفر را در مشقت قرار داد.»

با این حال، او باز هم حاضر به پذیرش مسئولیتی در این زمینه نشد و گفت: «جنگ اقتصادی، خشکسالی و یک سال سیل مردم را در مشقت قرار داد.»