حسن روحانی: به زودی تحریم برداشته خواهد شد

«کاخ سفید سه سال‌ونیم ایران را به طور کامل محاصره کرد و دیگران نیز از ترس دست‌ روی دست گذاشتند و کمکی نکردند»

حسن روحانی، رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم جمهوری اسلامی ایران-IRANIAN PRESIDENCY / AFP

حسن روحانی روز دوشنبه ۳۱ خرداد، ابراز امیدواری کرد که تحریم‌ها به زودی برداشته شود.

رییس‌جمهور اسلامی ایران، در سخنانی که در مراسم طرح‌های سازمان مناطق آزاد، ایراد کرد بر شکوفایی سرمایه‌گذاری مردم علی‌رغم تحریم‌ها تاکید کرد و گفت:‌ «اگر مردم به آینده کشور و سود سرمایه‌گذاری امید نداشتند، در کشور سرمایه‌گذاری نمی‌کردند.»

رییس‌جمهور اسلامی ایران، که به زودی و به دنبال برگزاری انتخابات اخیر عمر دوران دوم ریاست جمهوری‌اش به پایان می‌رسد، گفت که کاخ سفید سه سال‌ونیم ایران را «به طور کامل محاصره کرد و دیگران نیز از ترس کاخ سفید دست‌ روی دست گذاشتند و کمکی نکردند.»

حسن روحانی گفت با تصمیم‌های مهمی که با رییس جمهور آذربایجان گرفته شده و به دلیل تحریم با کندی مواجه شده بود، مناطق مرزی شمال غرب کشور صحنه تحول مثبت خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رییس‌ دولت‌های یازدهم و دوازدهم جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اعلان اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره لغو تحریم‌های مربوط به مقابله با ویروس کرونا علیه ایران و دو کشور دیگر، گفت دولت آمریکا تا فهمیدن که ایران صادرکننده واکسن و ماسک شده، گفت که تحریم‌ها را برمی‌دارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا، روز پنجشنبه ۲۷ خرداد، دستورالعمل جدیدی در زمینه تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، سوریه و ونزوئلا و امکان صدور مجوز برای انجام برخی فعالیت‌ها به منظور مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا در این کشورها را صادر کرد.

این مجوزها با هدف گسترش معافیت‌های بشردوستانه، استثناها و اختیارات قانونی برای مبادلات و فعالیت‌های مرتبط با تامین واکسن کووید-۱۹، تهیه ماسک، دستگاه‌های کمک‌تنفسی و مخازن اکسیژن بیمارستانی برای مردم صادر شده است.

تصمیم آمریکا پس از آن اتخاذ شد که جو بایدن رییس جمهوری این کشور در نخستین روز کاری خود پس از راهیابی به کاخ سفید در ماه ژانویه خواستار بازبینی برنامه‌های تحریمی آمریکا و ارزیابی آنها در میانه بحران کرونا شد.

بایدن همچنین هفته گذشته از قصد دولت آمریکا برای اهدای ۵۰۰ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ ساخت شرکت داروسازی فایزر به کشورهای کم درآمد خبر داد و گفت که این اقدام «ربطی به روابط سیاسی آمریکا با این کشورها ندارد.»