شرکت فولاد بریتیش استیل در لیست خرید صندوق بازنشستگی ارتش ترکیه

این قرارداد پنج‌ هزار کارمند این شرکت را که بیشتر آنها در بریتانیا هستند را از بیکاری نجات می‌دهد

LINDSEY PARNABY / AFP

صندوق بازنشستگی ارتش ترکیه، اویاک، به عنوان خریدار برتر برای فولاد بریتانیا انتخاب شده است. این انتخاب، نگرانی‌ها در مورد از دست رفتن هزاران شغل در این شرکت تولید فولاد را که در ماه مه ورشکسته شد، کاهش می‌دهد.

اویاک اعلام کرد، شرکت آتائر هولدینگس، وابسته به این صندوق بازنشستگی، درصدد است که تا پایان سال جاری این قرارداد را ببندد. آتائر اکنون حقوق انحصاری لازم را به دست آورده است تا ظرف دو ماه آینده در چارچوب ارزیابی‌های لازم، وضعیت این دومین شرکت عمده تولید فولاد در بریتانیا را بررسی کند. 

اویاک می‌گوید، «در این مدت انحصاری، از نزدیک با مشتری‌ها، تأمین‌کنندگان و کارمندان که نقش مهمی در موفقیت آینده بریتیش استیل دارند، مذاکره خواهیم کرد».

این صندوق همچنین افزود، اگر ارزیابی‌های لازم در ماه اکتبر با موفقیت به پایان برسد، انتقال شرکت تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.

دریافت‌کنندهرسمی بریتیش استیل گفت: «اکنون پیشنهاد قابل قبولی از آتائر هولدینگس جهت خرید کل این شرکت دریافت کرده‌ام و در حال حاضر تمرکز من بر نهایی‌کردن این فروش است. امیدوارم که این فرآیند در هفته‌های آینده نهایی شود. در این مدت، بریتیش استیل طبق معمول به فعالیت‌های تجاری و تأمین کالا برای مشتریان خود ادامه می‌دهد».

این قرارداد پنج‌ هزار کارمند این شرکت را که بیشتر آنها در بریتانیا هستند و نیز بیست هزار نفر دیگر را که در زنجیره عرضه این شرکت استخدام شده‌اند، از بیکار شدن نجات می‌دهد. 

پس از شکست مذاکرات بین دولت و گری‌بول کاپیتال، مالک بریتیش استیل، که تنها چند هفته قبل از رفراندوم خروج از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶، این شرکت را به قیمت یک پوند خریداری کرد، شرکت بریتیش استیل با احتمال انحلال اجباری روبه‌رو شد.

دولت ۱۲۰ میلیون پوند به بریتیش استیل وام داد، اما گری‌بول درخواست مبلغ بیشتری کرد تا بتواند پیامدهای ناشی از برگزیت را مدیریت کند. اما گرگ کلارک، وزیر کسب‌وکار وقت، گفت که هیچ راه قانونی دیگری برای کمک مالی بیشتر به این شرکت باقی نمانده است. کارشناسان ورشکستگی، سقوط این شرکت را «اولین پیامد سنگین برگزیت» نامیدند.

کاهش سفارش از طرف مشتریان واقع در اتحادیه اروپا، این شرکت را با مشکل مواجه کرد. گفته می‌شود دلیل اصلی این کاهش سفارش، بلاتکلیفی در مورد تعرفه احتمالی فولاد پس از برگزیت، بوده است.

علاوه بر این، کاهش ارزش پوند که باعث افزایش هزینه تأمین مواد اولیه شد و نیز افزایش واردات ارزان از چین، ضربه شدیدی به این شرکت فولاد وارد کرد.

آندریا لیدسام، وزیر کسب‌وکار، از این توافق موقت استقبال کرد و  آن را گام بزرگی برای نجات بریتیش استیل خواند.

اتحادیه کارگری یونایت گفت، این خبر از نگرانی‌ها می‌کاهد اما همچنان باید دولت به بریتیش استیل و به‌طور کلی صنعت فولاد بریتانیا کمک کند تا بتواند از عهده افزایش هزینه‌های انرژی و نرخ‌های تجاری برآید.

هاریش پاتل، مأمور ملی این اتحادیه برای صنعت فولاد، افزود: «همچنین بسیار مهم است که دولت برای جلوگیری از خروج ویرانگر بدون توافق از اتحادیه اروپا اقدام کند، چون خروج بدون توافق باعث خواهد شد که فولاد ارزان به بازار بریتانیا سرازیر شود».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news/business/a9061896.html

 

© The Independent

بیشتر از جهان