اخراج مقام‌های کره شمالی در پی «اتفاق ناگواری» که می‌تواند شیوع کرونا باشد

کیم جونگ اون، خواستار «کارزار حزبی سرسختانه‌تری» در مقابل قصورها و عناصر منفی شد

کیم جونگ اون‌، رهبر کره شمالی - AFP

کیم جونگ اون‌، رهبر کره شمالی، پس از انتقاد شدید از مقام‌های ارشد حزب حاکم به‌دلیل «اتفاق ناگوار» نامعلومی مرتبط با کووید‌ـ‌۱۹ که می‌تواند به‌معنای تایید اولین موارد ابتلا به ویروس باشد، چند نفر از مقام‌های بلندپایه را تغییر داد.

آقای کیم در جلسه اضطراری حزب حاکم، حزب کارگران کره شمالی، مقام‌های ارشد را به بی‌کفایتی و بی‌مسئولیتی در برنامه‌ریزی و اجرای اقدام‌های مرتبط با کووید متهم کرد که می‌تواند «پیامدهای ناگواری» برای کشور داشته باشد.

خبرگزاری دولتی کره شمالی (KCNA) به نقل از آقای کیم گزارش داد: «در راستای آمادگی برای بحران سلامت جهانی، مقام‌های مسئول با سهل‌انگاری در تصمیم‌های مهم حزب در مورد مقابله اضطراری ملی با ویروس، باعث بروز اتفاق ناگواری شده‌اند که امنیت مردم را در معرض بحران جدی قرار می‌دهد، و پیامدهای ناگواری در پی دارد.»  

کره شمالی از آغاز همه‌گیری جهانی، محدودیت‌های مرزی سختگیرانه‌ای اعمال کرده است اما به‌رغم مرز زمینی طولانی و نفوذپذیری که با چین دارد، مدعی است حتی یک مورد تایید‌شده ابتلا به کرونا ندارد.

در تازه‌ترین گزارش سازمان بهداشت جهانی، کره شمالی همچنان بر این ادعا باقی است و می‌گوید از بیش از ۳۰ هزار نفر آزمایش گرفته‌اند و حتی یک مورد [ابتلا به کرونا] شناسایی نشده است.

این کشور همچنین در پی ترس و نگرانی از اینکه ورزشکاران در معرض ویروس قرار بگیرند و آن را به کشور بیاورند، ورزشکارانش را از رقابت‌های المپیک توکیو بیرون کشیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی توضیح داده نشده است علت خطا چه بوده و آیا این خانه‌تکانی‌ها در حزب به اهمال‌کاری پیش‌آمده مرتبط بوده است یا خیر. 

در این گزارش آمده است آقای کیم خواستار «کارزار حزبی سرسختانه‌تری» در مقابل قصورها و عناصر منفی شد و با «لحنی جدی و قاطع» از کارکنان حزب به‌دلیل «کندسازی و ممانعت از اجرای» اقدام‌های مرتبط با کووید، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، کره جنوبی در پی توبیخ اعضای حزب آقای کیم در پیونگ‌یانگ، زنگ خطر را به صدا درآورده است و می‌گوید سئول باید گزارش‌های بعدی کشور همسایه‌اش را رصد و دنبال کند.

این در حالی است که کره شمالی با یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی تاریخ این کشور مواجه است و در میانه محدودیت‌های قرنطینه‌ای سختگیرانه، کمبود غذا و دارو و بحران بیکاری فزاینده بر این کشور سایه انداخته است.

به گفته لیف اریک ایزلی، پروفسور مطالعات بین‌الملل در دانشگاه ایهوا در سئول، سخنان تند و گزنده آقای کیم نشان می‌دهد که ممکن است وضعیت سلامت کشور رو به وخامت گذاشته باشد.

او گفت این همچنین می‌تواند زمینه‌سازی سیاسی برای پذیرش واکسن از کشورهای خارجی باشد زیرا کره شمالی از پذیرش کمک‌های خارجی امتناع کرده است.

آقای ایزلی گفت: «کیم احتمالا برای این اتفاق سپربلا پیدا خواهد کرد، مقام‌هایی را که وفادار نیستند پاکسازی می‌کند و لغزش‌های عقیدتی آن‌ها را مقصر قلمداد می‌کند. این می‌تواند برای پیونگ‌یانگ دستاویزی فراهم کند تا از شهروندان بخواهد بیشتر کرنش کنند.»

او در ادامه افزود: «تا این لخظه، رژیم کیم در مدت همه‌گیری جهانی، بر انزوای بین‌المللی تکیه و تاکید دوچندان داشته است. جای تاسف دارد که در حال حاضر تعداد دیپلمات‌ها و امدادگرهای سایر کشورها در کره شمالی این‌قدر کم است.»

کره شمالی مشمول درخواست واکسن از برنامه کوواکس سازمان ملل متحد است که دسترسی عادلانه برای تمام کشورها فراهم می‌کند. اما مسئولان کوواکس می‌گویند تلاش‌ها برای تامین دوزهای [مورد نیاز] کره شمالی به‌دلیل عدم پاسخگویی رژیم با وقفه مواجه شده است.

جلسه سه‌شنبه دفتر سیاسی ۱۱ روز پس از آن برگزار شد که این کشور برای بار سوم در سال جاری، شاهد برگزاری جلسه عمومی چهار روزه حزب کارگران همراه تبلیغ فراوان بود.  

© The Independent