تشدید فاصله طبقاتی؛ ۲۵۰ هزار ابرثروتمند در ایران زندگی می‌کنند

۶۰ درصد مردم ایران در فقر زندگی می‌کنند

۷۲ درصد از افراد پردرآمد، رمزارزهای خود را سرمایه‌گذاری کرده‌اند-عکس از عیار آن‌لاین

نشریه فوربز در مقاله‌ای می‌نویسد که با وجود تحریم‌های اقتصادی آمریکا و همه‌گیری کووید-۱۹، شمار میلیونرها (دلاری) در ایران انفجاری بوده است.

در سال ۲۰۲۰ شمار افراد پردرآمد در ایران ۲۱.۶ درصد رشد داشته که به مراتب بیش از میانگین جهانی ۶.۳ درصدی است. ثروت جمعی این میلیونرهای دلاری حتی سریع‌تر و تا ۲۴.۳ درصد نیز رشد کرده است.

بنا بر گزارش شرکت مشاوره فناوری اطلاعات فرانسوی «کاپژمینای»‌ که در اواخر ماه ژوئن منتشر شد، «بین مارس و ژوییه ارزش بازار ارز تهران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۲۵ درصد افزایش یافت».

فوربز می‌گوید که با قطع دسترسی ایرانی‌ها به سرمایه‌های بین‌المللی، بسیاری از ثروتمندان ایرانی پول خود را در بازار سهام گذاشته‌اند و بازار متلاطم آنان را میلیونر کرده است. به گزارش کاپژمینای، اکنون در ایران ۲۵۰ هزار ابر ثروتمند وجود دارد که اغلب در تهران زندگی می‌کنند.

به نوشته فوربز، دولت ایران با سرازیر کردن پول مردم به بازار سهام تهران، به میلیونر‌ شدن این افراد محدود کمک کرده است. دولت در سپتامبر سال گذشته یک درصد و در ژانویه امسال ۵۹۲ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به بازار تزریق کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رمزارزها نیز منبع درآمد دیگری برای میلیونرهای جدید ایران‌اند. برق ارزان در این کشور موجب شکل گرفتن گروه بزرگی از استخراج‌کنندگان رمزارز شده است که بیت‌کوین استخراج می‌کنند.

تب استخراج بیت‌کوین آنقدر بالا گرفت که دولت ایران در ماه مه از ممنوعیت چهار ماهه این فرایند خبر داد. مصرف برق مورد نیاز کامپیوترها برای استخراج بیت‌کوین آنقدر زیاد بود که باعث شد برق شهرهای مختلف ایران قطع شود.

کاپژمینای اعلام کرده است که ۷۲ درصد از افراد پردرآمد، رمزارزهای خود را سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به گفته کاپژمینای، افزایش سریع میلیونرها ایران را به چهاردهمین کشور ثروتمند جهان و ثروتمندترین در خاورمیانه تبدیل خواهد کرد.

فوربز در ادامه به زندگی لوکس فرزندان مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی اشاره می‌کند که در دهه ۱۹۹۰ آوازه سبک زندگی پرزرق‌وبرقشان همه جا را فرا گرفت و ‌تصاویر اتومبیل‌ها و تعطیلات گران‌قیمت آنان در اینستاگرم وجود دارد.

فوربز عاطفه اشراقی، نوه روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران را مثال می‌آورد که در یکی از عکس‌هایش در لندن با کیف سه هزار و ۸۰۰ دلاری دیده می‌شود و به کامبیز مهدی‌زاده، داماد حسن روحانی، اشاره می‌کند که به دنبال اتهام «پارتی‌بازی» از سمت خود در یک مقام ارشد دولتی استعفا داد.

ثروت میلیونرهای ایرانی با وضعیت کنونی اقتصاد این کشور و جمعیت فقیر آن در تضاد کامل است. به گفته شورای اسلامی کار،  بیش از ۶۰ درصد از مردم ایران در شرایط فقر نسبی به سر می‌برند.

به دنبال خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و اعمال تحریم‌های اقتصادی بر تهران، قیمت‌ها بالا رفت و افزایش قیمت‌ها حتی پس از آن هم ادامه یافت و به ۵۰ درصد رسید. همه‌گیری کووید-۱۹ نیز فقر و بیکاری بیشتر را باعث شده است.

کاپژمینای گفته است که برای اولین بار در پنج سال اخیر شمار ثروتمندان میلیونر در آمریکای شمالی از مجموع آسیا-اقیانوسیه بیشتر شده است. اکنون آمریکای شمالی هفت میلیون میلیونر دارد و شش میلیون و ۹۰۰ هزار میلیونر نیز در آسیا-اقیانوسیه به سر می‌برند.

از سال ۲۰۱۵ به این سو این اولین باراست که آمریکای شمالی از جمله آمریکا و کانادا، از نظر شمار ثروتمندان ساکن در آن مناطق از آسیا و اقیانوسیه عقب افتاده است.

به نوشته فوربز، دلیل عمده این تغییر موازنه، رقابت آمریکا و چین است. آمریکا، ژاپن و آلمان بالاترین شمار افراد میلیونر را دارند و چین در مقام چهارم پس از این کشورها است.

بیشتر از اقتصاد