هفت باری که مدونا، ملکه پاپ، ما را شگفت‌زده کرد

مدونا هر چیزی را که نتوانست‌ روی صحنه نشان دهد، به یک کتاب تبدیل کرد

مطمئن نیستم تا زمانی که شما این نوشته را بخوانید، ستاره پاپ، مدونا، یک‌ لحظه جنجالی دیگر به زندگینامه پرشروشور خود اضافه نکرده باشد.

مدونا، اسطوره‌ پاپ، از دهه ۸۰ میلادی ماموریت داشت تا جنجال برپا کند. صادقانه بنگریم، خبرسازی‌های چند سال گذشته به گرد پای مدونای جوان نمی‌رسد.

 مدونا موزیک ویدیوهایی داشته که پخششان از MTV ممنوع بود، از سالن سینما بیرون انداخته شد و قراردادهای تجاری‌اش به دلیل رفتارهای خارج از عرفش باطل شد.

شاید آن‌ها که می‌گویند مدونا بدون جنجال‌های بی‌پایانش به ملکه پاپ تبدیل نمی‌شد درست بگویند. چند تا از به‌ یادماندنی‌ترین‌ها را با هم مرور می‌کنیم تا ببینیم واقعا این ستاره جنجالی چند بار ما را متعجب کرده است:

سال ۱۹۸۹- موزیک ویدیوی ترانه‌ «مانند یک نیایش» مدونا حاوی صحنه‌هایی بسیار حساسیت‌برانگیز بود که اعتراض گروه‌های مذهبی را برانگیخت. در این ویدیو همه‌چیز پیدا می‌شود: صحنه‌هایی از قبیل قتل یک زن به دست گروه‌های طرفدار برتری نژاد سفید، سوزاندن صلیب و بوسه  مدونا و یک قدیس سیاه‌پوست. جنجال‌های بعد از پخش این ویدیو باعث شد مدونا قرارداد تبلیغاتی خود با نشان تجاری پپسی را از دست بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال ۱۹۹۰- اگر موزیک ویدیوی ترانه‌ «مانند یک نیایش» جنجالی بود، موزیک ویدیوی «توجیه عشق من» پا را فراتر گذاشت. در این موزیک ویدیو صحنه‌هایی از درهم‌آمیزی جنسی و صحنه‌های اغواکننده مختلط به تصویر کشیده شده بود که به‌هیچ‌ وجه در جامعه آن زمان پذیرفتنی نبود. MTV این موزیک ویدیو را تحریم کرد اما این ترانه دو هفته در صدر پرطرفدارترین‌ها باقی ماند.

سال ۱۹۹۲- مدونا هر چیزی که نتوانست‌ روی صحنه نشان دهد به یک کتاب تبدیل کرد. اگر در این سالبه کتابی نیاز داشتید که پشت‌ورو توی کتابخانه بگذارید، کتاب سکس مدونا در دسترس بود! این کتاب عکس‌هایی از مدونا در ژست‌های مختلف سکس داشت.

سال ۲۰۰۳- یک‌بار دیگر در مراسم اهدای جوایز MTV، مدونا که با بریتنی اسپیرز و کریستینا آگیلرا ترانه‌های «مانند یک باکره» و «هالیوود» را اجرا کرده بود، دست به حرکتی جنجالی زد؛ او ابتدا بوسه‌ای عاشقانه با بریتنی داشت و بعد از آن هم آگیلرا را بوسید.

سال ۲۰۰۶- مدونا حین برگزاری تور «اعتراف» درحالی‌ که تاجی از خار بر سر داشت، خود را به صلیب کشید. مقام‌های مذهبی از این نمایش نیز بسیار خشمگین شدند، هرچند مدونا گفت که قصدش تمسخر کلیسا نبوده است.

سال ۲۰۱۳- مدونا از سالن سینمایی که فیلم «۱۲ سال بردگی» را  نمایش می‌داد، بیرون انداخته شد چون تمام مدت فیلم مشغول پیام دادن بود و حاضر نشد گوشی‌اش را کنار بگذارد.

سال ۲۰۲۱- یک سال و نیم گذشته که همه‌گیری جهانی، دنیای موسیقی و سرگرمی را هم به یک خواب ناخواسته فروبرده بود، مدونا درگیر معرفی و بازاریابی آلبوم آخر خود «مادام ایکس» بود. ولی تا فرصتی مهیا شد از خانه بیرون پرید و زندگی شبانه نیویورک را با ورودش به یک بار روشن کرد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Madonna (@madonna)

مدونا در یک اجرای غافلگیرانه در جشن خیریه دگرباشان با موهای آبی و بالاتنه نیمه برهنه ظاهر شد و با اجرای دو آهنگ ۲۵ هزار دلار کمک جمع کرد.

مَدونا لوئیز چیکونی، شاگرد سرکش و بااستعداد دبیرستانی که در ۶۲ سالگی کارنامه هنری درخشانی دارد و الهام‌بخش زنان بسیاری در موسیقی ازجمله لیدی گاگا بوده است، هنوز هم گستاخانه در برابر هنجارهای اجتماعی می‌ایستد. ملکه پاپ، درحالی‌که در میان جامعه محافظه‌کار دشمنان زیادی برای خودش دست‌وپا کرده است اما هنوز هم کارهایش طرفدار دارد و در صدر پرفروش‌ها است و جنجال‌هایش هم همان‌طور که می‌بینیم، تمامی ندارد.

بیشتر از موسیقی