کشف ۱۴میلیون قرص آمفتامین در محموله صادراتی از لبنان به عربستان سعودی

وزیر کشور لبنان اعلام کرد کشف این محموله در عملیات مشترک دو کشور انجام شده است

قرص‌‌های کاپتاگون برای قاچاق در داخل محموله صفحات فلزی واردشده از لبنان جاسازی شده بود- تصویر از وب‌سایت خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، واس

مقام‌های لبنان از عملیات مشترک با عربستان سعودی در مبارزه با مواد مخدر خبر دادند که منجر به توقیف بیش از ۱۴ میلیون قرص آمفتامین کاپتاگون در بندر جده شده است. 

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، واس، روز شنبه، پنجم تیرماه، خبر داده بود که مقام‌های گمرک عربستان سعودی ۱۴میلیون و ۴۰۰هزار قرص‌ کاپتاگون را که در داخل محموله صفحات فلزی واردشده از لبنان جاسازی شده بود، کشف و ضبط کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد فهمی، وزیر کشور لبنان، اعلام کرد که عملیات کشف و ضبط این محموله قاچاق، «در هماهنگی بین نیروهای امنیتی داخلی لبنان و نیروهای سعودی» انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه آوریل سال جاری نیز مقام‌های گمرک عربستان سعودی در بندر جده از کشف و ضبط ۵.۳ میلیون قرص کاپتاگون جاسازی‌شده در یک محموله انار وارداتی از لبنان خبر داده بودند. پس از آن، عربستان سعودی واردات میوه و سبزیجات از لبنان را ممنوع کرد. علت این ممنوعیت استفاده از محموله‌های میوه و سبزیجات برای قاچاق مواد مخدر اعلام شده بود و عربستان سعودی، بیروت را به بی‌عملی در این زمینه متهم کرد.

این تصمیم برای لبنان که درگیر شدیدترین بحران اقتصادی خود از زمان جنگ داخلی۹۰-۱۹۷۵ تاکنون است، ضربه اقتصادی سنگینی بود.

بنابر اعلام سازمان غیردولتی فرانسوی «دیده‌بان مواد مخدر و اعتیاد» (OFDT)، کاپتاگون یک داروی آمفتامین (محرک سیستم عصبی) است که در لبنان و احتمالا همچنین در سوریه و عراق تولید و عمدتا برای مصرف به عربستان سعودی قاچاق می‌شود. 

ایندیپندنت فارسی پیش از این در گزارش‌هایی اختصاصی به نقش حزب‌الله لبنان، شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی، در تولید و قاچاق ماده آمفتامین کاپتاگون پرداخته است.  

بیشتر از جهان