خامنه‌ای: آرای باطله انتخابات هم رای به نظام بود

خامنه‌ای کشورهای اروپایی را به ناقض حقوق بشر خواند

علی خامنه‌ای با اشاره به میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری مدعی شد میزان مشارکت با توجه به موضوع کرونا ٦٠ درصد بوده و آرای باطله نیز رأی به نظام است. او تأکید کرد، کسی که نامزد مورد نظرش در میان کاندیداها نیست و با این حال می‌آید و رأی می‌دهد یعنی به نظام علاقه‌مند است.

رهبر جمهوری اسلامی که در سالگرد ترور محمد بهشتی، رئیس اسبق قوه قضائیه سخن می‌گفت، در ادامه با ادعای اینکه تنوع سلیقه‌ها در مناظره‌های انتخاباتی پیدا بود، اظهار داشت «آن کسی که می‌آید در شعبهٔ رأی‌گیری می‌خواهد رأی بدهد، با صندوق قهر نکرده، می‌خواهد رأی بدهد، نگاه می‌کند می‌بیند شخصی که قبول دارد در این مجموعهٔ نامزدها نیست، خب این چه کار کند؟ می‌تواند قهر کند بگوید حالا که شخص مورد نظر من در فهرست این نامزدها نیست من رأی نمی‌دهم، می‌تواند برود، اگر قهر نکرد، نرفت و رأی داد و اسم همان شخص را نوشت که این می‌شود آراء باطل یا رأی سفید انداخت، پس این پیداست که به صندوق رأی علاقه‌مند است، پیداست که با صندوق رأی قهر نکرده، پیداست که به نظام علاقه‌مند است. بعضی‌ها روی این چیزهای بی‌خودی همین‌طور مدام تحرک و حرف و گفت و تحلیل‌های غلط و اینها می‌کنند.»

او در این سخنرانی از عملکرد ابراهیم رئیسی تمجید کرد و او را مصداق «مدیر جهادی» خواند. بیان این سخنان از سوی علی خامنه‌ای بار دیگر به موضوع نقش او در مهندسی انتخابات و حذف چهره‌های سیاسی برای به کرسی نشاندن گزینه مطلوبش را برجسته کرده است. 

خامنه‌ای اشاره‌ای هم به موضوع ردصلاحیت چهره‌های سرشناسی مانند علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری کرد و گفت که نظر او ممکن است با نظر شورای نگهبان متفاوت باشد ولی این نهاد طبق «وظیفه شرعی» و «مبانی قانونی» عمل می‌کند: «بنده ممکن است با بعضی از نظرات شورای محترم نگهبان مثلاً در باره یکی دو مورد یا کمتر و بیشتر موافق نباشم اما اعضاء محترم این شورا را افراد متشرع، پرهیزگار و مقید به وظیفه دینی می‌دانم که بر طبق قانون و وظیفه دینی عمل می‌کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی امروز، هفتم تیر ماه، با اشاره به ترور محمد بهشتی، گفت «این قاتل‌هایی که خودشان اعتراف کردند و اعترافاتشان در دسترس است، امروز در همین کشورهای مدعی حقوق بشر آزادانه رفت و آمد و زندگی می‌کنند.»

علی خامنه‌ای در ادامه با حمله به فرانسه و کشورهای اروپایی گفت «فرانسه و کشورهای دیگر اروپایی، خجالت نمی‌کشند که با بودن اینها و با حمایت از اینها و با تریبون دادن به اینها ادعای حقوق بشر می‌کنند.»

اشاره علی خامنه‌ای به حضور سازمان مجاهدین خلق در فرانسه است. ایران بارها تلاش کرده تا دولت فرانسه را مجاب کند جلوی فعالیت این گروه گرفته شود. 

با این حال مسئله ترور و کشته‌شدن محمد بهشتی، رئیس اسبق قوه قضائیه از نقاط مبهم در تاریخ جمهوری اسلامی است. سازمان مجاهدین خلق تاکنون به صورت رسمی نقش داشتن در بمبگذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی را نپذیرفته است. 

بمب‌گذاری در حزب جمهوری اسلامی که منجر به کشته‌شدن سید محمد بهشتی و اعضای ارشد این حزب شد و نیز تعدادی از ترورهای مشهور دهه ۶۰، همگی از جمله مواردی هستند که تا امروز شایعه دست‌داشتن چهره‌هایی از درون حکومت در آن‌ها مطرح است.