افزایش قیمت مسکن در تهران

بالا رفتن قیمت مسکن، افزایش اجاره‌بهای خانه و رشد حاشیه‌نشینی را به دنبال دارد

قیمت مسکن در ایران متاثر از نرخ ارز و میزان سود بانکی است - اقتصادآنلاین

قیمت مسکن در تهران بیش از سه درصد افزایش یافته است. بر اساس اعلام بانک مرکزی هم‌اکنون میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در پایتخت حدود ۳۰ میلیون تومان است و منطقه یک و ۱۸ به‌ عنوان گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق شهر تهران معرفی شده‌اند.

بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود از وضعیت قیمت‌ها، بازار مسکن را نیز مورد ارزیابی قرار داده و آخرین تحولات آن را اعلام کرده است. بر اساس این گزارش قیمت هر متر مربع مسکن در خرداد نسبت به اردیبهشت افزایش حدود سه‌ درصدی داشته است و معاملات مسکن نیز حدود ۳۰ درصد افزایش یافته اما همچنان میزان خرید و فروش مسکن در خرداد سال ۱۴۰۰ نسبت به خرداد سال ۹۹ بیش از ۵۲ درصد کاهش داشته است.

پس از همه‌گیری کرونا بازار مسکن به‌ شدت تحت تاثیر قرار گرفت، به‌ طوری‌ که از اسفند سال ۹۸ به بعد بسیاری از بنگاه‌های املاک در تهران تعطیل شدند اما حالا پس از گذشت بیش از یک سال خرید و فروش مسکن در حال رونق دوباره است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش هم‌زمان خرید و فروش و قیمت مسکن در حالی است که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در اسفند سال ۹۹ اعلام کرده بود که هیچ توجیهی برای صعودی شدن قیمت مسکن در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ وجود ندارد اما گزارش تازه بانک مرکزی نشان می‌دهد که میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به مرز ۳۰ میلیون تومان رسیده است و هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه یک تهران افزون بر ۶۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در ارزان‌ترین منطقه تهران (منطقه ۱۸) بنا به اعلام بانک مرکزی بیش از ۱۲ میلیون تومان است که در مقایسه با مدت‌زمانی مشابه در سال گذشته ۵۶.۶ درصد افزایش یافته است.

قیمت مسکن در ایران متاثر از نرخ ارز و میزان سود بانکی است. وضعیت بی‌ثبات نرخ ارز، سود بانکی، در کنار مشکلات اقتصادی ناشی از تورم باعث شد که قیمت مسکن در سال ۹۹ حدود ۸۳ درصد افزایش داشته باشد. هم‌زمان با افزایش قیمت مسکن، نرخ اجاره‎‌بها نیز به طور تصاعدی بالا رفته است و بسیاری از مردم در تنگنا قرار گرفتند.

گزارش روزنامه همشهری که روز یکشنبه (۶ تیر) درباره یک انبار قدیمی در حاشیه شهر تهران، منتشر شد نشان می‌دهد که بسیاری از خانواده‌ها در سال‌های اخیر به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره‌‌خانه اسباب و وسایل خود را به کانتینرهای آهنی منتقل کرده و خود به خانه اقوام رفته‌اند. اغلب این خانواده‌ها صاحب کسب‌وکارهایی بودند و پس از بحران کرونا زمین خوردند. در این گزارش آمده است: «بیش از ۸۰ درصد آدم‌های ساکن اینجا؛ زندگی‌هایشان به مشکل خورده؛ یا طلاق گرفته‌اند یا صاحب‌خانه جوابشان کرده، ۵‌ تا ۱۰ درصدشان هم کسانی هستند که می‌خواهند مهاجرت ‌کنند و وسایلشان را به انبار می‌سپارند.» اگرچه حسام عقبایی، نائب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با برنا این گزارش و شیوع کانتینرنشینی، پانسیون‌نشینی، پشت‌بام‌خوابی را تکذیب کرد اما کارشناسان تایید کرده‌اند که بحران افزایش قیمت مسکن و اجاره‌خانه رشد حاشیه‌نشینی را به دنبال داشته است.

خردادماه سال گذشته (۱۳۹۹) احمد بخارایی، عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران، در گفت‌وگو با برنا نسبت به افزایش اقشار فرودست جامعه هم‌زمان با بالا رفتن اجاره‌خانه هشدار داد و گفت: «اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند و میزان افزایش قیمت مسکن تحت کنترل قرار نگیرد، حاشیه‌نشینی افزایش پیدا می‌کند و حتی کسانی هم که در حاشیه‌ها زندگی می‌کنند روزبه‌روز به عقب رانده می‌شوند.»

بیشتر از اقتصاد