ذوالنور: ٥١٧ مورد از تحریم‌ها همچنان باقی است

رئیس‌جمهور می‌خواهد اختیار استفاده از مکانیسم ماشه به دشمن داده شود

انتقاد ذوالنور از روحانی در مذاکرات وین - عکس از 55 آنلاین

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به باقی‌ماندن ۵۱۷ مورد از تحریم‌های آمریکا اظهار داشت سخنان حسن روحانی در مورد لغو تحریم ها نادرست و بی اساس است. ذوالنور در مورد تحریم‌های به جا مانده یا تحریم‌های لغو شده سندی ارایه نداد.

پیش‌تر اعلام شده بود که ایران و آمریکا در جریان مذاکرات احیای برجام در وین برای لغو بخشی از تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های مربوط به بیت خامنه‌ای توافق کرده‌اند. اما این خبر از سوی آمریکا تایید نشد و خبر رسمی لغو بخشی از تحریم‌ها هم تا امروز منتشر نشده است.

به گزارش مهر، مجتبی ذوالنور ضمن تأکید بر اینکه بخش مهمی از این تحریم‌ها بر اشخاصی اعمال شده که تلاش کردند تحریم‌ها را دور بزنند، افزود بسیاری از تحریم‌های مربوط به مؤسسات، نهادها، دستگاه‌ها و ارگان‌های تأثیرگذار در فعالیت‌های اقتصادی هنوز پابرجاست و در حال حاضر ۵۱۷ مورد تحریم در لیست قرمز داریم.

او در ادامه با انتقاد از صحبت‌های حسن روحانی که مجلس را عامل تداوم تحریم‌ها خوانده بود، گفت هیچ چیزی در برجام درباره تضمین‌ها نیامده است و علی‌رغم آنکه طرف مقابل ما هر زمانی می‌توانند «اسنپ‌بک» کنند و اختیار استفاده از مکانیسم ماشه را داشته باشند، اما برای کشور ما اختیار و حق خاصی در برجام دیده نشده است.

مواد ۱۰-۱۱-۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (مصوب ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵) به وضوح تعیین کرده است که «شرکت‌کنندگان» در توافق هسته‌ای موسوم به برجام می‌توانند تحت شرایط پیش‌بینی شده در متن، در مورد فعال کردن آن چه مکانیسم ماشه نام گرفته اقدام کنند. ماده ۱۰ از چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، و ایران به‌عنوان «شرکت‌کنندگان در برجام (JCPOA Participants)  نام می‌برد و می‌خواهد هرگونه اختلاف در ارتباط «عدم پایبندی اساسی» برجام را ابتدا از طریق مکانیسم تعریف شده در برجام حل و فصل کنند.

پیش‌تر، ان‌بی‌سی‌نیوز، در گزارشی به نقل از یک مقام پیشین آمریکایی و دو منبع مطلع، نوشت که دولت آمریکا به‌عنوان بخشی از مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، درحال بررسی رفع تحریم‌ها علیه علی خامنه‌ای است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته منابع خبری ان‌بی‌سی‌نیوز، از آنجایی‌که علی خامنه‌ای به سفر خارجی نمی‌رود و او و نزدیکانش در آمریکا اموالی ندارند، این تحریم‌ها تقریباً به طور کامل «نمادین» محسوب می‌شوند و هیچ تأثیر مادی بر اقتصاد ایران یا برنامه هسته‌ای آن کشور ندارند، اما مقام‌های جمهوری اسلامی اعمال تحریم علیه قدرتمندترین شخصیت کشور را «غیرموجه و نوعی توهین به ایران» می‌دانند و برای رسیدن به توافق در مذاکرات احیای برجام، بر لغو این تحریم‌ها پافشاری می‌کنند. 

در همین رابطه، محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، دوم تیرماه گفته بود: «مذاکرات وین خیلی پیشرفت کرده است. بر سر تمام مسائل اقتصادی توافق شده که تحریم‌ها برداشته شود. الان بحثی در رابطه با بانک، بیمه، نفت و کشتیرانی نداریم. همه اینها توافق شده است. حدود یک هزار و ۴۰ تحریم دوران ترامپ طبق این توافق برداشته می‌شود. در رابطه با تحریم افراد و دستگاه‌های مربوط به بیت مقام معظم رهبری هم توافق شده که همه تحریم‌ها برداشته شود.»

در مقابل، اورشلیم پست گزارش داده که لغو تحریم‌های مرتبط با دفتر رهبر جمهوری اسلامی، شامل خود او، فرزند ارشدش مجتبی و دیگر وابستگانش از جمله اختلافات باقی‌مانده در وین بوده که اکنون به گفته واعظی حل شده است.

با این حال این نشریه به نقل از منابع آگاه و با اطلاع از موضع دولت امریکا می‌نویسد که ایران درباره لغو تحریم‌ها «مبالغه» کرده است.