«بررسی لغو تحریم خامنه‌ای در دولت بایدن»

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، لغو این تحریم از مسائل مورد بررسی در چارچوب مذاکرات وین است

تحریم‌ علی خامنه‌ای تقریبا به‌طور کامل «نمادین» محسوب می‌شود، اما مقام‌های جمهوری اسلامی آن را «غیرموجه و نوعی توهین به ایران» می‌دانند- KHAMENEI.IR

شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز آمریکا از بررسی لغو تحریم‌ها علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دولت جو بایدن خبر داده است.

ان‌بی‌سی‌نیوز، روز شنبه، پنجم تیرماه، در گزارشی به نقل از یک مقام پیشین آمریکایی و دو منبع مطلع، نوشت که دولت آمریکا به‌عنوان بخشی از مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، درحال بررسی رفع تحریم‌ها علیه علی خامنه‌ای است.  

تحریم‌های آمریکا علیه علی خامنه‌ای و مقام‌های منصوب او در دفترش، تیرماه سال ۱۳۹۸ وضع شد. دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده، این تحریم‌ها را در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی با شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران بر فراز تنگه هرمز در خلیج‌فارس اعمال کرد.

به گفته منابع خبری ان‌بی‌سی‌نیوز، از آنجایی‌که علی خامنه‌ای به سفر خارجی نمی‌رود و او و نزدیکانش در آمریکا اموالی ندارند، این تحریم‌ها تقریبا به‌طور کامل «نمادین» محسوب می‌شوند و هیچ تأثیر مادی بر اقتصاد ایران یا برنامه هسته‌ای آن کشور ندارند، اما مقام‌های جمهوری اسلامی اعمال تحریم علیه قدرتمندترین شخصیت کشور را «غیرموجه و نوعی توهین به ایران» می‌دانند و برای رسیدن به توافق در مذاکرات احیای برجام، بر لغو این تحریم‌ها پافشاری می‌کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، دوم تیرماه با طرح جزئیاتی درباره رسیدن به توافق برای رفع برخی تحریم‌ها، گفته بود: «در رابطه با تحریم افراد و دستگاه‌های مربوط به بیت مقام معظم رهبری هم توافق شده که همه تحریم‌ها برداشته شود.» اما یک سخنگوی کاخ سفید، با رد صحبت‌های واعظی درباره توافق، اعلام کرد که هنوز هیچ تصمیمی نهایی نیست و تنها پیش‌نویس‌هایی برای توافق تهیه شده است.  

براساس گزارش‌هایی که پیش از این منتشر شده بود، لغو تحریم‌های مرتبط با دفتر رهبر جمهوری اسلامی، شامل خود او، فرزند ارشدش مجتبی و دیگر وابستگانش، ازجمله اختلاف‌های موجود در مذاکرات وین بود.

در ماه‌های گذشته، چندین دور مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در قالب نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در شهر وین، پایتخت اتریش برگزار شده است. ششمین دور این مذاکرات یکشنبه هفته گذشته به پایان رسید و هنوز زمان دقیقی برای دور هفتم این مذاکرات اعلام نشده است. مسائل اصلی مورد بحث در این مداکرات، رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بازگشت ایران به تعهداتش براساس توافق برجام بوده است.