پومپئو خواستار لغو سفرهای ظریف تا آزادی برادران افکاری شد

«حکومت جواد ظریف یک جوان را پس از شکنجه وحشیانه و برای ترساندن معترضان ایرانی اعدام کرد»

محمدجوادظریف وزیرامور خارجه ایران-ATTA KENARE / AFP

مایک پمپئو وزیرامور خارجه آمریکا امروز در توئیتی از رهبران کشورهای جهان خواست که تمام سفرهای محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران را تا آزادی برادران نوید افکاری لغو کنند.

مایک پمپئو وزیرامور خارجه آمریکا در حساب شخصی خود در توئیتر در واکنش به مرگ نوید افکاری نوشت:« حکومت جواد ظریف در روز شنبه، یک جوان را پس از شکنجه وحشیانه او برای ترساندن معترضان ایرانی اعدام کرد. اعدام نوید افکاری اقدامی حقیر بود. دموکراسی‌های سراسر جهان (دولت‌های مدافع دموکراسی) وظیفه اخلاقی دارند که محکم بایستند و وحشیگری این رژیم را رد کنند.»

وی در توئیت دیگری همچنین با اشاره به لغو سفر محمدجوادظریف وزیرامور خارجه ایران از سوی دولت آلمان نوشت:«سبعیت رژیم ایران باید برایش عواقبی داشته باشد. رهبران جهان گام اولیه مهمی در لغو سفر محمدجواد ظریف برداشتند. سفرهای او باید تا وقتی ایران برادران نوید را آزاد نکرده و تمام خارجی‌هایی که به ناحق بازداشت کرده را بازنگرداند، دوباره برنامه‌‌ریزی نشود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با اعدام نوید افکاری کشتی گیر سابق تیم ملی ایران و در پی واکنش های بین المللی نسبت به این اقدام، سیاستمداران احزاب مختلف آلمان از وزیر امور خارجه این کشور خواستار لغو سفر اخیر محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه ایران به کشور آلمان شدند. این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مدعی شده بود علت لغو سفر محمدجواد ظریف به اروپا، کرونا و مشکلات لجستیکی بوده است.

قرار بود محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با توافق هسته‌ای و سازوکار مالی اروپا برای تراکنش‌های مالی با ایران به سه کشور اروپایی و از جمله به آلمان سفر کند. قرار این سفر درواقع دیدار ظریف با همتایان اروپایی سه کشور آلمان،  بریتانیا و پاریس بود. ولی با اعدام نوید افکاری توسط دولت ایران در حالی که بسیاری خواستار لغو مجازات اعدام برای وی شده بودند موجب لغو سفر وی از سوی دولت آلمان شد.

آقای پمپئو امروز در توئیت دیگری هم خواستار آزادی سه شهروند ایرانی- آمریکائی از زندان اوین شد. وزیر خارجه آمریکا در توئیت خود نوشت: ‌«سیامک نمازی، شهروند آمریکا، تولد ۴۹ سالگی خود را در زندان بدنام اوین جشن گرفت. دیروز ۱۸۰۰ روز از وقتی رژیم ایران او را به دلیل اتهامات جعلی بازداشت کرد، گذشت. باقر نمازی، پدر سیامک و مراد طاهباز هم قربانیانی بی‌گناهند. ایران باید آنها را فورا آزاد کند.»

بیشتر از