علی خامنه‌ای: من مایل نبودم از واکسن غیرایرانی استفاده کنم

رهبر جمهوری اسلامی از چندین ماه قبل ملاقات‌های عمومی خود را از سر گرفته است

بر اساس تصاویر منتشر شده تلویزیونی، علی خامنه‌ای واکسن کرونای ایرانی را تزریق است. این در حالی است که بسیاری از مردم در فضای مجازی این اقدام را نمایشی و غیرواقعی قلمداد کرده‌اند.

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، او در سخنانی پس از تزریق، با اشاره به اینکه از ماه‌های گذشته اصرار بر تزریق واکسن خارجی بوده است، مدعی شد من اولاً مایل نبودم از واکسن غیرایرانی استفاده کنم، بنابراین گفتم منتظر واکسن ایرانی می‌مانم.

او در ادامه افزود علاوه بر اصرار به استفاده از واکسن ایرانی، تأکید داشتم که دریافت واکسن در نوبت طبیعی خود انجام شود که امروز بحمدالله افراد بالای ۸۰ سال و هم‌سن بنده، اغلب واکسن را دریافت کرده‌اند.

در واکنش به این سخنان بسیاری از مردم در فضای مجازی این اقدام رهبر جمهوری اسلامی را نمایشی خوانده و آن را غیرواقعی دانستند.

یک کاربر در این مورد نوشت که تزریق آب مقطر به‌جای واکسن تنها برای تضمین فروش واکسن کو ایران برکت است.

اشاره این کاربر به واکسنی است که توسط گروه دارویی برکت ساخته می‌شود و زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان اما است. این ستاد خودش از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های اقتصادی زیرمجموعه رهبر است.

چندین کاربر دیگر نیز محتویات تزریق شده را زیر سؤال بردند.

دلیل اصلی این واکنش‌ها سخنرانی‌های پیشین و عملکرد رهبر جمهوری اسلامی در مجامع عمومی است.

تا پیش از توزیع گسترده واکسن فایزر در جهان، علی خامنه‌ای تمامی جلسات عمومی خود را به طور مجازی برگزار می‌کرد. به طوری که مدتی نیز کلیه ملاقات‌های خود را لغو کرد. اما از نیمه آذر سال گذشته، از قرنطینه حدود یک‌ساله خارج شد. به دیدارهای عمومی‌تر با مقامات رفت، از خانه خارج شد و بر سر مزار آیت‌الله خمینی هم حاضر شد. تغییر رفتار او، این پرسش را پدید آورد که آیا رهبر جمهوری اسلامی واکسن آمریکایی یا بریتانیایی را اوایل ژانویه دریافت کرده است؟ چرا که واکسن روسی و چینی تا آن زمان وارد نشده بود و مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی هم نبود.

از سوی دیگر، ممنوعیت واردات واکسن غربی و کندی روند واردات این سؤال را ایجاد کرده که چرا برخلاف سایر کشورها، مسئولان ایرانی تلاشی برای افزایش سرعت واکسیناسیون و تأمین آن از خارج ندارند.

برخی از کاربران این ممنوعیت را تلاشی برای ایجاد انحصار و رانت در تولید واکسن دانستند و عنوان کردند که ستاد اجرایی فرمان امام قصد دارد سود ناشی از فروش واکسن را به طور انحصاری در اختیار بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی خود در ۱۹ دی ماه سال گذشته، گفت که به واکسن تولید ایران اعتقاد و اعتماد دارد و به مسئولان کشور دستور داده که ورود واکسن کرونای تولیدی آمریکا و انگلیس به کشور ممنوع است.

او گفت که به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها اعتماد ندارد و فکر می‌کند که آن‌ها می‌خواهند واکسن خود را روی ملت‌های دیگر امتحان کنند.

خامنه‌ای همچنین گفت که او به فرانسه و سیستم پزشکی آنجا نیز اعتماد ندارد و آن‌ها نیز سابقه تاریکی در زمینه ارسال خون‌های آلوده به ایران دارند.

سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، مبنی‌بر ممنوعیت ورود واکسن کرونای تولیدی آمریکا و انگلیس به ایران، به‌سرعت با واکنش‌های فراوان کاربران ایرانی رسانه‌های اجتماعی، به‌ویژه واکنش‌های انتقادی روبه‌رو شد.

عده‌ای با اشاره به «استفاده نکردن علی خامنه‌ای» از ماسک در این سخنرانی خود برخلاف سخنرانی‌های پیشین، نوشته‌اند که احتمالاً علی خامنه‌ای خود از «واکسن‌های فایزر اهدایی خیرین» استفاده کرده است و حالا استفاده از آن را برای دیگران ممنوع می‌کند.

عده‌ای از مخالفان به تصمیم‌گیری یک فرد در باره جان و سرنوشت جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی یک کشور انتقاد کرده‌اند؛ عده‌ای دیگر هم آقای خامنه‌ای را مسئول جان تک‌تک افرادی دانسته‌اند که ممکن است در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست بدهند