«ژن‌های خوب» در حال دریافت واکسن‌ آمریکایی و انگلیسی هستند؟

نخبگانِ در پناه زور و زر و تزویر: قشری با دسترسی به همه چیز

خامنه‌ای پس از یک سال از بیت خارج شد و به مزار خمینی رفت-KHAMENEI.IR / AFP

بنا به گزارش یکی از شرکت‌کنندگان در جشنواره فجر سال ۹۹ «در همان روز اول شاهد بودیم که فاصله‌گذاری اجتماعی در این محل رعایت نمی‌شد و حتی در مراسم قبل از نمایش یکی از فیلم‌ها دیدیم که دو نفر از به اصطلاح «سلبریتی‌»ها یکدیگر را درآغوش گرفتند؛ هیچ خبری هم از ماسک و ضدعفونی‌کننده نبود.» (کیهان ۱۴ بهمن ۱۳۹۹) 

در یک ماه اخیر علی خامنه‌ای از قرنطینه حدود یک‌ساله خارج شد (بعد از این که از نیمه دسامبر واکسن فایزر در آمریکا و اروپا توزیع شد)؛ او هم به دیدارهای عمومی‌تر با مقامات می‌رود و هم از خانه خارج می‌شود و به مزار خمینی سرمی‌زند. این تغییر رفتار، این پرسش را پدید می‌آورد که آیا رهبر جمهوری اسلامی واکسن آمریکایی یا بریتانیایی را اوایل ژانویه دریافت کرده است؟ چرا که واکسن روسی و چینی به گزارش مقامات نه هنوز وارد شده و نه سازمان بهداشت جهانی آن را تایید کرده است. واکسن روسی و چینی هنوز به تایید موسسات معتبر علمی نرسیده است. واکسن تولید کوبا نیز که قرار است روی ایرانیان آزمایش شود هنوز در مراحل اولیه است. روحانیت شیعه در صد سال اخیر نشان داده است که به طب غربی اطمینان دارد (لندن و پاریس و فرانکفورت محل درمان آن‌هاست) و تبلیغات سیاسی نمی‌تواند رفتار آن‌ها را تغییر دهد. 

از سوی دیگر دو منبع قابل اعتماد در بخش اداری مجلس به نویسنده این مطلب خبر داده‌اند که رفتار اعضای مجلس در یکی دو هفته گذشته در موضوع پیش‌گیری و رعایت مقررات پیشگیری از کرونا تا حدی تغییر کرده است؛ آن‌ها کمتر در غیر صحن علنی ماسک می‌زنند، دستشان را ضدعفونی نمی‌کنند و بساط دست دادن و معانقه گسترده‌تر شده است.

اخباری نیز در مورد ارسال یک محموله واکسن از کره جنوبی تا حد بار زدن هواپیما و پرواز آن‌ها منتشر شد که بعد مقامات آن‌ها را تکذیب کردند. اگر چنین اتفاقی نیز افتاده باشد طرف غربی یا آسیایی فروشنده سکوت پیشه کرده، چون دنیای کسب و کار دنیای رازداری است و نباید مشتری را از خود رنجاند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از شنیدن این خبرها و قرائن نباید چندان متعجب شد. قشری که در ایران قدرت و ثروت کشور و عناوین دهان‌پرکن دارد و حکومتش را حکومت ابدی می‌داند و می‌خواهد حکومت جهانی راه بیندازد، مشکلی شرعی و اخلاقی و قانونی با رفتن جلوی صف تزریق واکسن کرونا، سفارش بهترین واکسن‌های موجود یعنی نوع آمریکایی و بریتانیایی (آن‌ها برای عموم بد است چون هزینه ارزی‌شان بالاست و نباید آمریکا و بریتانیا نجات‌بخش مردم ایران باشند) و دست رد نزدن به محموله‌های کوچکی که از سوی سازمان‌های بین‌المللی برای آن‌ها صادر می‌شود (برای بازاریابی) ندارند. آن‌ها این امر را از لوازم حکمرانی می‌دانند.  

در یک دنیای باز و آزاد دریافت واکسن مدرنا، فایزر، استرازنکا یا جانسون‌و‌جانسون از سوی هر کسی مشروع و اخلاقی و قانونی است؛ اگر افراد نوبت را رعایت کنند و  اجازه دهند نخست بیماران و معلولان و افراد سالمند در طرح واکسیناسیون عمومی شرکت کنند. مشکل در ایران سه موضوع است که بدان‌ها می‌پردازم. 

زمین رقابت برای منابع و امکانات تخت نیست

اگر مقامات می‌توانند از خارج برای خود و خانواده و برنامه‌های ویژه‌شان واکسن آمریکایی و بریتانیایی بخرند، باید راه را باز بگذارند تا اگر نمی‌خواهند برای خرید واکسن‌های معتبر برای مردم اقدام کنند، دست‌کم مجوز ورود این واکسن‌ها به کشور وجود داشته باشد. در این صورت شرکت‌های خصوصی، نهادهای حقوق بشری و موسسه‌های خیریه و بخشی از جمعیت ایرانیان مقیم خارج می‌توانند در روند تامین واکسن معتبر حداقل برای بخش کوچکی از جامعه مشارکت کنند. این یک صحنه رقابت در بازار آزاد است، اما مقامات جمهوری اسلامی درِ این بازار را بسته‌اند و تنها خود می‌توانند در زمینی شیب‌دار به بقیه گل بزنند.  

ممنوعیت‌ها فقط برای محکومان است و نه حاکمان

همان طور که خط ویژه عبور و مرور چهار دهه است برای مقامات باز است و برای بقیه بسته، دریافت واکسن آمریکایی و بریتانیایی نیز می‌تواند برای مقامات باز بوده باشد و برای بقیه بسته. اگر یک سرباز هم این را درک نکرده باشد از عضو مجلس سیلی می‌خورد و به جای توبیخ وی، تعدادی از اعضای دیگر مجلس نیز از وی حمایت می‌کنند. در صدها موضوع دیگر مثل دسترسی به بورسیه‌های تحصیلی خارج کشور، دریافت زمین و مستغلات شهرداری، سفر با دلار دولتی به خارج، دریافت زمین و اتومبیل و وام با قیمت ارزان و بدون نوبت، دریافت مجوز برای شغل‌های پر سود، خرید شرکت‌های دولتی به ثمن بخس و دیگر منابع و خدمات عمومی این درهای باز و بسته مشاهده می‌شوند و بعید است در این یک مورد که با جان عزیزان و «ژن‌های خوب» مربوط می‌شود درها برای همه یکسان باز و بسته شوند. 

تبدیل واکسن به جنگ تمدن

ایران تنها کشوری در دنیا است که نه تنها ورود واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی را رسما ممنوع کرده، بلکه با تبلیغات سیاسی و ایدئولوژیک مانند ادعای جاسازی «جی‌پی‌اس» یا تراشه الکترونیکی در واکسن یا مرگ تعداد زیادی از افراد واکسینه شده در پی اعتبارزدایی از آن است. در مقابل مقامات تلاش دارند از چین و روسیه و کوبا که اردوگاه سیاسی مقابل غرب هستند، واکسن دریافت کنند بدون توجه به این که اتکاپذیری این واکسن‌ها بسیار پایین‌تر از نمونه‌های غربی است (۵۰ درصد در مقابل ۹۵ درصد). 

جمهوری اسلامی برای تداوم جنگ تمدنی با غرب و اصرار بر سیاست نگاه به شرق جان میلیون‌ها ایرانی و معیشت آن‌ها را به خطر انداخته است چون بدون واکسن قابل اتکا و موثر نه تنها کشتار کرونا ادامه پیدا می‌کند، بلکه بخش قابل توجهی نمی‌توانند به سر کارهای خود بازگردند. هزینه جاه‌طلبی و جنگ تمدنی اسلام‌گرایان را ده‌ها میلیون ایرانی باید بپردازند که نظاره‌گر واکسیناسیون گسترده و پرشتاب مردم امارات، بحرین و اسرائیل هستند، کشورهایی که رهبران آنها از مدت‌ها پیش به فکر خرید معتبرترین واکسن‌ها و ایمن‌سازی شهروندان خود بودند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه