هشدار آتش‌نشانی درباره مدارس فرسوده در تهران

بیش از ۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده‌اند

علاوه بر کرونا خطر دیگر، نشستن کودکان زیر سقف مدارس فرسوده است که امنیت جانی آن‌ها را به مخاطره می‌اندازد - عکس از رکنا 

وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرده است که در سال تحصیلی جدید مدارس بازگشایی و کلاس‌های درس به‌ صورت حضوری برگزار می‌شوند؛ این در حالی است که آتش‌نشانی درباره ۸۲۷ مدرسه فرسوده پایتخت به آموزش‌وپرورش هشدار داده و وضعیت آن‌ها را بحرانی توصیف کرده است. بر اساس اعلام آموزش‌وپرورش بیش از ۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده‌اند.

سال تحصیلی جدید در راه است و پس از حدود دو سال دوری از کلاس‌های درس، قرار است دانش‌آموزان به مدارس بازگردند ولی علاوه بر ویروس کرونا که میزان ابتلا به آن در کشور همچنان در حال افزایش است، نگرانی جدی دیگری هم وجود دارد و آن، خطر نشستن کودکان زیر سقف مدارس فرسوده است که امنیت جانی آن‌ها را به مخاطره می‌اندازد.

عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران، به نقل از آتش‌نشانی از وجود ۸۲۷ مدرسه فرسوده در پایتخت خبر داده است که در وضعیت بحرانی قرار دارند.

فولادوند در دی‌ماه سال ۱۳۹۹ نیز در گفت‌وگو با برنا از وجود همین تعداد مدرسه فرسوده در تهران خبر داده بود و تکرار این خبر در تیرماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در فاصله پنج ماه گذشته حتی برای ایمن‌سازی یک مدرسه هم اقدامی جدی صورت نگرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران همچنان امیدوار است که از طریق فروش قانونی مدارس فرسوده هزینه ساخت ۲۰۰ مدرسه تامین شود اما پیش‌تر، محمدرضا قربانی، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان تهران، به ایسنا گفته بود که تهران برای رفع کمبود سرانه فضای آموزشی به یک هزار مدرسه جدید نیاز دارد.

به گفته محمدرضا قربانی، «تهران برخلاف آنچه تصور می‌شود به لحاظ فضای آموزشی، شهر برخورداری نیست. سرانه استاندارد فضای آموزشی در کشور ۸.۳۴ مترمربع و سرانه میانگین به ازای هر دانش‌آموز ۵.۲ مترمربع است؛ در حالی‌ که این شاخص در شهر تهران به ۳.۶ مترمربع می‌رسد و در برخی مناطق حتی حدود دو مترمربع است.»

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز شهر تهران با بیان اینکه درصد قابل‌توجهی از مدارس پایتخت بالای ۵۰ سال قدمت دارند و باید تخریب، بازسازی یا مقاوم‌سازی شوند، گفت: «اگر بخواهیم استان‌ها را بر اساس سرانه میانگین بسنجیم، استان آخر سیستان و بلوچستان، ماقبل آخر البرز و بعد از آن‌ها تهران و آذربایجان غربی‌اند.»

خردادماه سال گذشته نیز علی شهری، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران، از وجود ۲۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس ناایمن در تهران خبر داد که برای مقاوم‌سازی آن‌ها شش هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است. او از نیاز تهران به ساخت ۱۵ هزار کلاس درس جدید خبر داده بود.

وضعیت فضاهای آموزشی در دیگر استان‌ها نیز تفاوت چندانی با تهران ندارد. در مناطق محروم و آسیب‌دیده از سیل و زلزله، بسیاری از کلاس‌های درس در چادر و کانکس برگزار می‌شود و علاوه بر آن، بنا بر اعلام مهرالله رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس، ۳۰ درصد فضاهای آموزش‌وپرورش کشور فرسوده‌اند.

حضور در کلاس‌های درس ناایمن امنیت جانی دانش‌آموزان را به خطر می‌اندازد. در مهرماه سال ۱۳۹۷ ریختن آوار مدرسه بر سر «دنیا ویسی»، دختر هفت‌ساله روستایی از توابع سنندج، به مرگ او منجر شد و آذرماه همان سال آتش‌سوزی در یک مدرسه ناایمن در زاهدان به مرگ چهار دختر هفت‌ساله انجامید.

وزارت آموزش‌وپرورش می‌گوید بودجه کافی برای نوسازی مدارس در اختیار ندارد در حالی که محسن حاجی میرزایی در بهمن سال ۱۳۹۸ و پس از سفر به دمشق، از آمادگی ایران برای بازسازی مدارس سوریه خبر داده بود.