قول و قرارهای ملا برادر؛ قسم حضرت عباس را باور كنم یا دم خروس را

ملا برادر در مقاله تازه‌اش کوشیده است که در باغ سبز را به مردم افغانستان و جهان نشان دهد

ملا عبدالغنی برادر هنگام امضاء توافقنامه صلح قطر با زلمی خلیلزاد‌ ـ Giuseppe CACACE / AFP

ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی رهبر طالبان، در مقاله‌ای تازه که به پنج زبان فارسی، پشتو، اردو، عربی و انگلیسی منتشر کرده است می‌کوشد نگرانی‌های فراوان مردم افغانستان و جامعه جهانی از پندار و رفتار طالبان را رفع کند.

او در این مقاله که با دقت نوشته شده و حتی نیم‌فاصله‌ها را رعایت کرده، می‌نویسد: «ملت رنج‌دیده افغانستان از چهار دهه به این سو به آرمان یک افغانستان مستحکم و باثبات در شعله‌های ناامنی‌ها و جنگ‌ها می‌سوزند. امارت اسلامی افغانستان می‌خواهد بر این فاجعه و تمام عوامل آن نقطه پایان بگذارد و افغان‌ها در کشور خود زیر چتر نظام افغان‌شمول اسلامی گرد هم آیند. امارت اسلامی برای رسیدن به این هدف به تاریخ ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ میلادی توافقنامه تاریخی را با ایالات متحده آمریکا امضا کرد.»

ملا برادر از پیشینه گروه طالبان در نقض حقوق بشر آگاه است و از دیدگاه مردم افغانستان و جامعه جهانی نسبت به این گروه [طالبان] و قول و قرارهایی که برای تغییر و اصلاح خود می‌گذارند واقف است.

فرد شماره دو گروه طالبان که موافقتنامه صلح با آمریکا را امضاء کرده است، از جمله به روند خروج نیروهای بین‌المللی و مذاکرات بین‌الافغانی اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما نگرانی‌هایی را که پس از خروج نیروهای خارجی، هم در اذهان افغان‌ها و هم در اذهان جامعه جهانی در مورد چگونگی نظام آینده خطور می‌کند، درک می‌کنیم. ما در پاسخ به اینگونه نگرانی‌ها باید بگوییم که این به مذاکرات بین‌الافغانی ربط دارد، ما باید پیش از وقت با گمانه‌زنی‌ها فرصت مذاکرات را از دست ندهیم. شرکت در مذاکرات بین‌الافغانی و حمایت ما از آن، نشان‌دهنده‌ این است که بر حل مشکلات از راه تفاهم باور داریم.»

ملا برادر که یکی از بنیان‌گذاران گروه طالبان است می‌کوشد که به نگرانی دیگر مردم افغانستان نیز پاسخ دهد: «در افغانستان آینده، ما بر بنیادهای دین مبارک اسلام و در روشنی عنعنات [جمع عنعنه ـ نقل حدیث و روایت از چند تن به ترتیب از پایین به بالا] پسندیده‌ جامعه افغانی، به حقوق همه اتباع مردان و زنان کشور خود، مثلا آزادی بیان، تعلیم و تربیت، کار و… خود را متعهد می‌دانیم. چون جامعه ما یک جامعه اسلامی و افغانی است، محیط و سهولت‌های مناسب برای تعلیم و کار زنان آماده می‌شود تا آن‌ها بتوانند امور خود را با اطمینان کامل به پیش ببرند.»

ملا برادر همچنین می‌کوشد از اسلام استفاده کند و تاکید می‌کند که آن‌ها طرفدار ایجاد «نظام واقعی اسلامی» در کشور هستند. دیگر کلیدواژه‌هایی مانند امنیت جهانی، مبارزه با مواد مخدر، تامین امنیت سفارت‌خانه‌ها و جلوگیری از فعالیت‌ گروه‌های هراس‌افکن فراملی نیز در مقاله ملا برادر بازتاب یافته است. 

گروه طالبان بدون تردید این مقاله را در راستای پیکارهای تبلیغاتی خود در آستانه خروج کامل نیروهای خارجی منتشر کرده است و تصویری که از خود ارائه می‌دهد، رنگارنگ و جذاب است. اما مساله‌ای که وجود دارد این است که این عبارت‌ها با واقعیت‌های موجود درباره طالبان سازگار نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مثلا ملا برادر در مقاله از گفت‌وگو برای حل‌وفصل مساله و ایجاد حکومت فراگیر ملی سخن می‌گوید، در دنیای واقعی گروه طالبان از میز مذاکره دور شده است و هفته‌ها است هیچ گفت‌وگوی سازنده‌ای با هیئت دولت که در قطر به سر می‌برد انجام نشده است. پس از ۹ ماه دو طرف نتوانسته‌اند کوچک‌ترین گامی در راستای رسیدن به یک توافق سیاسی صلح برای پایان جنگ بردارند. مذاکرات بین‌الافغانی صلح که در سپتامبر سال گذشته (۲۰۲۰) رسما شروع شد، به بن‌بست خورده است.

ادعای دیگر ملا برادر احترام به حق تحصیل، کار و فعالیت اجتماعی زنان است. راستی‌آزمایی این ادعا از همین ترکیب هیئت طالبان شدنی است. طالبان در بیش از دو سال و نیم که از پشت پرده برآمده و سرگرم گفت‌وگو با آمریکا و دولت افغانستان است، هیچ زنی در هیئت خود ندارد. هیچ زنی هم که از میان اعضای طالبان برخاسته باشد، در مناطق تحت کنترل طالبان کار نمی‌کند و هیچ زنی هم حتی در مدرسه طالبان تحصیلات بالایی نداشته است. ادعای حقوق زنان که در مقاله ملا برادر آمده است، فقط وسیله‌ای برای توجیه تغییر نگاه گروهی است که همچنان در گذشته منجمد شده است.

از سوی دیگر، پیام ملا برادر به جامعه جهانی و همسایه‌ها در این مقاله این است که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کند. اما بازهم او هیچ اشاره‌ای به فعالیت القاعده در ۱۱ ولایت افغانستان به گفته نهادهای معتبر امنیتی، حضور جنبش اسلامی ازبکستان و گروه ترکستان شرقی که علیه چین مسلح است،‌ نمی‌کند. گفته‌های ملا برادر درباره کاهش خشونت هم میان‌‌تهی است. از ابتدای ماه مه که جو بایدن جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی را اعلام کرده است، شعله آتش‌ گروه طالبان بیشتر شده است. این گروه در این مدت ادعا می‌کند که ۴۰ شهرستان افغانستان را در جنگ تصرف کرده است. وضعیت امنیتی کشور چنان پیچیده است که اشرف غنی، ناچار وزیران دفاع و داخله را برکنار کرد و دو ژنرال توانمند ارتش را که پیشینه جنگ با طالبان دارند، روی کار آورد.

بررسی نوشته تازه ملا عبدالغنی برادر مردم افغانستان را به یاد ضرب‌المثل معروف می‌اندازد که: «قسم حضرت عباس را باور كنم یا دم خروس را».

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه