بایدن، میزبان اشرف غنی و عبدالله عبدالله در کاخ سفید

جنگ بیست ساله در افغانستان، طولانی‌ترین درگیری نظامی در تاریخ آمریکا بوده است

اشرف غنی (چپ)، رئیس جمهور افغانستان، و جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده - eurasiatoday.ru

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، جمعه هفته آینده در کاخ سفید پذیرای اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان خواهد بود.

به گزارش رویترز، در این دیدار عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان هم حضور خواهد داشت.

از ماه آوریل که آقای بایدن اعلام کرد نیروهای کشورش پیش از یازدهم سپتامبر امسال از افغانستان خارج خواهند شد، نبرد میان نیروهای نظامی دولت افغانستان و شبه‌نظامیان طالبان شدت گرفته است.

جنگ بیست ساله در افغانستان، طولانی‌ترین درگیری نظامی در تاریخ آمریکا بوده است.

روز شنبه گزارش شد که دولت آمریکا قصد دارد حضور نظامی خود را در خاورمیانه به طرز چشمگیری کاهش دهد. روزنامه وال استریت ژورنالِ نیویورک به نقل از مقام‌های آن کشور گزارش داد که دولت بایدن قصد دارد شمار سامانه‌های ضدموشکی را کاهش دهد تا تمرکز خود را بیشتر بر دو کشوری قرار دهد که آن‌ها را رقبای اصلی آمریکا می‌داند: روسیه و چین.

به گزارش این روزنامه، پنتاگون قرار است حدود هشت سامانه ضدموشکی پاتریوت را از کشورهایی چون عراق، کویت، اردن، و عربستان سعودی خارج کند. سامانه ضدموشکی دیگری به نام «تاد» نیز از عربستان سعودی خارج می‌شود و اسکادران‌های جت‌های جنگنده که به خاورمیانه اختصاص داده شده‌اند، نیز کاهش‌ می‌یابند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک هفته است که هیئت شش نفره‌ای از رهبران برجسته سیاسی افغانستان برای سفر به دوحه و دیدار با ملا عبدالغنی برادر، معاون رهبر گروه طالبان، آماده می‌شود تا بن‌بست مذاکرات صلح افغانستان را بشکند و به آن کمک کند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، حامد کرزی، رئيس‌جمهوری پیشین،‌ یونس قانونی و کریم خلیلی، معاونان پیشین ریاست‌ جمهوری، عنایت بابر فرهمند، مشاور ارشد مارشال دوستم، و اکرم خپلواک،‌ مشاور رئيس‌ جمهوری کشور، در ترکیب این هیئت حضور دارند.

این سفر در پی تلاش آمریکا و قطر برای تسریع روند صلح برنامه‌ریزی شده است تا با بررسی اختلافات دولت افغانستان و گروه طالبان در سطح بالاتر، راه‌حلی پیدا شود. اما تا کنون به دلیل اختلاف دو طرف سر موضوعات مورد بحث، این سفر چند بار به تعویق افتاده است. 

چهارشنبه هفته پیش، نشست سران سازمان آتلانتیک شمالی یا ناتو، با پیام حمایت از نظام فعلی افغانستان به پایان رسید. اعضای ناتو توافق کردند که همچنان به کمک‌های خود به نیرو‌های امنیتی افغان ادامه بدهند. آنان همچنین اعلام کردند که نهاد‌های دیپلماتیک کشور‌های خارجی همچنان در افغانستان باقی خواهد ماند.

باقی ماندن دیپلمات‌های غربی در افغانستان نیازمند ضمانت‌های لازم، از جمله باز بودن همیشگی مجرا‌های خروج از افغانستان است. به همین دلیل، ناتو به این نتیجه رسیده است که فرودگاه کابل همچنان از سوی این سازمان مدیریت و کنترل شود. ناتو گفته است که تمامی هزینه‌های لازم را برای مدیریت فرودگاه کابل خواهد پرداخت.  نیاز به حضور نیرو‌های متعلق به ناتو برای مدیریت این فرودگاه را نیز ترکیه برآورده خواهد کرد.